Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN TAKE AND GIVE PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL (IPS)

Fazriah Mardiani, Siti (2015) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN TAKE AND GIVE PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL (IPS). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN TAKE AND GIVE PADA MATA PELAJ.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2015.

Download (7MB)

Abstract

Some problems on social student in schools are Tends result using the lecture method, students are less active in learning activities, low learning student and lack of student learning activities of students in learning social student. The purpose of this study is to get empirical data on the results of social subject in the fifth grade students of State Elementary School Bungurcopong 2 Picung District of Pandeglang using learning models Take and Give. Classroom action research methods research subjects are students of class V, amounting to 20 students in the second semester 2014-2015. Results of this study was obtained from each cycle as follows: in the first cycle the percentage of student activity reached 70%, while in the second cycle has reached 95%, the activity of teachers in the first cycle 85%, while in the second cycle has reached 100%. Furthermore, the results of students in the first cycle, there were 13 students showed the percentage of 65% indicates there is still 7 students who have not reached the KKM. In the second cycle to be improved and increased 90% very well known so that students achieve mastery with an average value of 76. The conclusion of the study that has been done that the use of Take and Give learning model can improve learning outcomes and learning activities of students in the social subject (IPS ). Keywords: Results of social subject, using learning models Take and Give.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHeriawan, Adang195905171981031003
Thesis advisorNurhasanah, Ana197410182006042009
Additional Information: Beberapa permasalahan pada mata pelajaran IPS di sekolah tersebut yaitu Cenderung menggunakan metode ceramah, siswa kurang aktif dalam kegiatan belajar, rendahnya hasil belajar siswa dan kurangnya aktivitas siswa dalam belajar ilmu pengetahuan sosial. Tujuan penelitian ini untuk memperoleh data empiris tentang hasil belajar IPS pada siswa kelas V Sekolah Dasar Negeri Bungurcopong 2 Kecamatan Picung Kabupaten Pandeglang menggunakan model pembelajaran Take and Give. Metode penelitian tindakan kelas subjek penelitian yaitu siswa kelas V yang berjumlah 20 orang siswa pada semester II tahun 2014- 2015. Hasil penelitian ini diperoleh dari tiap siklus sebagai berikut: pada siklus I persentase aktivitas siswa mencapai 70% sedangkan pada siklus II sudah mencapai 95%, aktivitas guru pada siklus I 85% sedangkan pada siklus II sudah mencapai 100%. Selanjutnya hasil belajar siswa pada siklus I terdapat 13 siswa menunjukan presentase 65% menunjukan masih ada 7 orang siswa yang belum mencapai KKM. Pada siklus II dilakukan perbaikan dan mengalami peningkatan 90% diketahui sangat baik sehingga siswa mencapai ketuntasan dengan nilai rata-rata 76. kesimpulan penelitian yang telah dilakukan bahwa penggunaan model pembelajaran Take and Give dapat meningkatkan hasil belajar dan aktivitas siswa pada pembelajaran ilmu pengetahuan sosial (IPS). Kata kunci : Hasil belajar IPS, menggunakan model pembelajaran Take and Give.
Uncontrolled Keywords: Kata kunci : Hasil belajar IPS, menggunakan model pembelajaran Take and Give Keywords: Results of social subject, using learning models Take and Give
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 14 Dec 2021 11:45
Last Modified: 14 Dec 2021 11:45
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9611

Actions (login required)

View Item View Item