Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI PENDEKATAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA REALISTIK (PMR) PADA POKOK BAHASAN BANGUN DATAR

Marsa Ramadhana, Ega (2015) MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI PENDEKATAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA REALISTIK (PMR) PADA POKOK BAHASAN BANGUN DATAR. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI PENDEKATAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA REALIST.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2015.

Download (12MB)

Abstract

Activity III C grade students at SDN Serang 3 is still not optimal because students tend to just listen to the teacher's learning materials. This resulted in most of the learning outcomes have not yet reached the specified value KKM is ≥70. This study aims to implement PMR approach in mathematics learning activities in an effort to increase the activity and results of third grade students learn math SD using action research methods class. By using PMR, through realistic problems that confronted the students giving them the opportunity to respond in accordance with the results of observations made by the students themselves so that the impression they receive better and longer they remember, and all students can be active during the learning process and learning outcomes obtained by the students achieve a predetermined outcome. This study consisted of two cycles. Data obtained activity data include students in learning and mathematics student learning outcomes. Data analysis was performed by comparing the results of cycle 1 and cycle 2 with indicators of success. Research carried out by third grade students taking the subject in teaching 2014-2015 C totaling 34 students. These results indicate the data obtained from the learning process in improving activity and learning outcomes using PMR approach has increased. In the first cycle of the average student activity reached 68.04% and increased in cycles 2 to 80.05% with good criteria. Student learning outcomes obtained in cycle 1 was 59% or as many as 20 students who completed, and the second cycle increased to 85% or a total of 29 students who completed. It can be concluded that the approach Realistic Mathematics Education (PMR) may enhance the activity and results for students at SDN Serang 3. Keywords: Realistic Mathematics Education (RME), Activities and Learning Outcomes.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSyarbini, Asnawi195207261981031002
Thesis advisorHeriawan, Adang195905171985031003
Additional Information: Aktivitas belajar siswa kelas III C di SDN Serang 3 masih belum maksimal karena siswa cenderung hanya mendengarkan materi pembelajaran dari guru. Hal ini berakibat kepada hasil belajar yang sebagian besar belum mencapai nilai KKM yang ditentukan yaitu ≥70. Penelitian ini bertujuan untuk menerapkan pendekatan PMR dalam kegiatan pembelajaran matematika sebagai upaya untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar matematika siswa kelas III SD dengan menggunakan metode penelitian tindakan kelas. Dengan menggunakan PMR, melalui masalah realistik yang dihadapkan kepada siswa memberi peluang untuk mereka menjawab sesuai dengan hasil pengamatan yang dilakukan oleh siswa itu sendiri sehingga kesan yang mereka terima lebih baik dan lebih lama mereka ingat, dan semua siswa dapat aktif selama proses pembelajaran serta hasil belajar yang diperoleh siswa mencapai hasil yang telah ditentukan. Penelitian ini terdiri dari dua siklus. Data yang diperoleh meliputi data aktivitas siswa dalam pembelajaran dan hasil belajar matematika siswa. Analisis data dilakukan dengan membandingkan hasil siklus 1 dan siklus 2 dengan indikator keberhasilan. Penelitian dilakukan dengan mengambil subjek siswa kelas III C pada tahun ajar 2014-2015 yang berjumlah 34 siswa. Hasil penelitian ini menunjukan data yang diperoleh dari proses pembelajaran dalam meningkatkan aktivitas dan hasil belajar dengan menggunakan pendekatan PMR mengalami peningkatan. Pada siklus 1 rata-rata aktivitas siswa mencapai 68.04% dan meningkat di siklus 2 menjadi 80.05% dengan kriteria baik. Hasil belajar yang diperoleh siswa pada siklus 1 adalah 59% atau sebanyak 20 siswa yang tuntas, dan pada siklus 2 meningkat menjadi 85% atau sebanyak 29 siswa yang tuntas. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa di SDN Serang 3. Kata kunci: Pembelajaran Matematika Realistik (PMR), Aktivitas dan Hasil Belajar.
Uncontrolled Keywords: Kata kunci: Pembelajaran Matematika Realistik (PMR), Aktivitas dan Hasil Belajar. Keywords:Realistic Mathematics Education (RME), Activities and Learning Outcomes.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 14 Dec 2021 11:34
Last Modified: 14 Dec 2021 11:34
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9610

Actions (login required)

View Item View Item