Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DALAM KARAKTER BERPIKIR KRITIS MELALUI PEMBELAJARAN SEJARAH (Penelitian Kualitatif di Kelas XI SMA Negeri 1 Gunungsari Kabupaten Serang)

SAPARUDIN, SAPARUDIN (2013) PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DALAM KARAKTER BERPIKIR KRITIS MELALUI PEMBELAJARAN SEJARAH (Penelitian Kualitatif di Kelas XI SMA Negeri 1 Gunungsari Kabupaten Serang). Master thesis, universitas sultan ageng tirtayasa.

[img] Text
Penerapan strategi pembelajaran kontekstual dalm karekter berpikir kritis melalui pembelajaran sejarah.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

ABSTRACT Saparudin. 2321120111. The application of contextual learning strategies. In against Character Education Critical Thingking of History Lesson. Thesis, Instructional Technology Program, Post Graduate, Sultan Ageng Tirtayasa University, 2013. This study aims to determine the planning application of contextual learning strategies on subjects of history. Additionally it also examined the role of teacher, characteristics and factors inhibiting effect of the application of contextual learning strategy This research was conducted in SMA Negeri 1 Gunungsari Serang. In this research, using qualitative methods that are descriptive narrative based on data from informants consisting of a history teacher, deputy Head of Curriculum, six students majoring in science and social studies and education practitioners who support. Other data obtained in the process is observation learning, instructional media and learning environment. Data collection techniques used were in-depth interviews, observation and documentation analysis. Based on data analysis, the following results : (a) History Teacher SMA Negeri 1 Gunungsari Serang, has developed lesson plans in accordance with the Education Unit Level Curriculum by entering the value of character education that prepared the syllabus and lesson plan. (b) Learning history through contextual learning strategies by teachers History of SMA Negeri 1 Gunungsari Serang, is quite good and almost in accordance with the provisions. Although there are constraints only on the issue of learning resources and minimal time constraints made it impossible to implement a written evalution in one meeting. (c) The ability of teachers and learners SMA Negeri 1 Gunungsari Serang in understanding, applying and developing learning strategies contextual including efforts made already quite good, although the literature and books that support contextual learning strategies against character education critical thinking on the subject of history is not adequate. Key words : Contextual Learning Strategy, Character Education Critical Thinking, History Lesson.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSyarbini, Asmawi195207261981031002
Thesis advisorAmirudin, Suwaib197405012005611005
Additional Information: ABSTRAK Saparudin. 2321120111. Penerapan strategi pembelajaran kontekstual dalam karakter berpikir kritis melalui pembelajaran sejarah. Tesis.Program Studi Teknologi Pembelajaran. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. 2013. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perencanaan strategi pembelajaran kontekstual pada mata pelajaran sejarah. Selain itu diteliti pula mengenai peranan guru, karakteristik, pengaruh dan faktor penghambat dalam penerapan strategi pembelajaran kontekstual. Penelitian ini dilakukan di SMA Negeri 1 Gunungsari Kabupaten Serang. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif yang bersifat deskriftif naratif berdasarkan data dari informan yang terdiri dari guru sejarah, Wakil Kepala Sekolah Bidang Kurikulum, peserta didik enam orang dari jurusan IPA dan IPS serta praktisi pendidikan yang mendukung. Data yang diperoleh lainya adalah pengamatan dalam proses pembalajaran, media pembelajaran dan lingkungan belajar. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara mendalam, observasi, dan analisis dokumentasi. Berdasarkan analisis data, penelitian sebagai berikut: (a) Guru sejarah SMA Negeri 1 gunungsari Kabupaten Serang, telah menyusun perencanaan pembelajaran sesuai ketentuan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dengan memasukkan nilai pendidikan karakter yang disusun pada silabus dan Rencana Pelaksanaan pembelajaraan. (b) Pembelajaran sejarah melalui strategi pembelajaran kontekstual oleh guru sejarah SMA Negeri 1 Gunungsari Kabupaten Serang, sudah cukup baik dan hampir sesuai dengan ketentuan. meskipun ada kendala hanya pada masalah sumber pembelajaran yang minim dan keterbatasan waktu sehingga tidak mungkin melaksanakan evaluasi seraca tertulis dalam satu kali pertemuan. (c) Kemampuan guru dan peserta didik SMA Negeri 1 gunungsari Kabupaten Serang dalam memahami, menerapkan dan mengembangkan strategi pembelajaran kontekstual terhadap pendidikan karakter berpikir kritis pada mata pelajaran sejarah belum memadai. Kata-kata kunci: Strategi Pembelajaran Kontekstual, pendidikan karakter Berpikir Kritis, Pelajaran Sejarah.
Uncontrolled Keywords: Contextual Learning Strategy, Character Education Critical Thinking, History Lesson. Strategi Pembelajaran Kontekstual, pendidikan karakter Berpikir Kritis, Pelajaran Sejarah.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 02 Dec 2021 14:26
Last Modified: 02 Dec 2021 14:26
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9364

Actions (login required)

View Item View Item