Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN BAHAN AJAR RAINBOW BOOK PADA MATERI BANGUN DATAR KELAS IV Penelitian dan Pengembangan Di SD Negeri Bhayangkari

Rokhmawati, Anggu (2019) PENGEMBANGAN BAHAN AJAR RAINBOW BOOK PADA MATERI BANGUN DATAR KELAS IV Penelitian dan Pengembangan Di SD Negeri Bhayangkari. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGEMBANGAN BAHAN AJAR RAINBOW BOOK PADA MATERI BANGUN DATAR KELAS IV Penelitian dan Pengembangan Di SD Negeri Bhayangkari.PDF
Restricted to Registered users only

Download (15MB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan bahan ajar Rainbow Book pada materi bangun datar, khususnya keliling dan luas persegi, persegi panjang dan segitiga, untuk mengetahui tingkat validitas bahan ajar Rainbow Book yang dikembangkan dan untuk mengetahui respon pengguna terhadap bahan ajar Rainbow Book, serta mengukur pemahaman peserta didik setelah menggunakan bahan ajar Rainbow Book. Subjek penelitian ini adalah peserta didik kelas IV SDN Bhayangkari yang berjumlah 20 peserta didik Tahun Pelajaran 2018/2019. Pengambilan data diperoleh dengan tes, observasi, angket, dan dokumentasi. Hasil penelitian adalah (1) didapatkan skor rata-rata dari validasi ahli dengan presentase sebesar 85,68% yang termasuk dalam kategori “sangat layak” (2) skor rata-rata respon guru dengan presentase sebesar 93,75% yang termasuk dalam kategori “sangat baik” (3) skor rata-rata respon peserta didik dengan presentase sebesar 97% yang termasuk dalam kategori “sangat baik” (4) skor rata-rata tes pemahaman sebesar 83,75 yang telah mencapai KKM dengan kategori “sangat baik” sehingga dapat disimpulkan bahwa bahan ajar Rainbow Book layak digunakan dalam materi bangun datar di kelas IV dan dapat memberikan pemahaman kepada peserta didik kelas IV pada materi bangun datar.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAsih Vivi Yandari, IndhiraUNSPECIFIED
Thesis advisorSubhan Pamungkas, AANUNSPECIFIED
Additional Information: This research aims to develop Rainbo4w Book teaching materials on plane material, especially around and the area of a square, rectangle and triangle, to determine the level of validity of Rainbow Book teaching materials developed and to determine the user's response to Rainbow Book teaching materials, as well as measuring students' understanding after using Rainbow Book teaching materials. The subjects of this reseacrh is the grade IV SDN Bhayangkari totalling 20 students in the 2018/2019 Academic Year. Retrieval of data obtained by tests, observations, questionnaires, and documentation. The research results of the study are (1) obtained an average score of validation experts with a percentage of 85.68% that are included in the category of "very feasible" (2) the average score of teachers responses with a percentage of 93,75% included in the category "very good" (3) the average score of student response with a percentage of 97% is included in the "very good" category (4) the test average score of 83,5 who have achieved the KKM by category "very good" So that it can be concluded that Rainbow Book teaching materials are suitable to be used in plane material in class IV and can provide understanding to class IV students on plane material.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 25 Nov 2021 12:15
Last Modified: 25 Nov 2021 12:15
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9066

Actions (login required)

View Item View Item