Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DAN KREATIVITAS SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN IPA SISWA KELAS IV DI MIN 2 PANDEGLANG

ROSITA, DESYI (2017) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DAN KREATIVITAS SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN IPA SISWA KELAS IV DI MIN 2 PANDEGLANG. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DAN KREATIVITAS SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR MATA PELAJA.PDF
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

This study aims to determine the effect of Contextual Learning Model And Creativity Against Student Learning Outcomes Subject Science Grade Iv In MIN 2 Pandeglang. This research used experimental method, with a 2 x 2 factorial design housed in MIN 2 Pandeglang in October 2016 s.d January 2017. The sample was 53 students into two groups: a control group and an experimental group. Data was analyzed by using t-test with a significance level of 0.05. The results showed (1) the results of class IV MI Science Learning Country 2 Pandeglang which uses contextual learning model more higher (average value reached 65.08) of students who use the model of expository (average value reached 48.66). This proves that the model of contextual learning positive and significant impact. (2) Students who have high creativity learning outcomes IPA have a higher (69.69) compared with students who have the creativity is low (43.60. that show the creativity are positive and significant impact on learning outcomes of the fourth grade science students MI State 2 Pandeglang. (3) There are an interaction effect between use of contextual learning model and the creativity of the learning outcomes IPA grade IV with a significant level of 0.002 ˂ 0,005 so that H1 is accepted and H0 is rejected. (4) There are differences in learning outcomes IPA fourth grade students between the use contextual learning model with high creativity 72.08 higher by using model of expository high creativity 67.64. (5) There that differences in learning outcomes between the fourth grade science students that using contextual learning model with low creativity 58.08 higher with the use of 29.07 expository model of high creativity.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSuherman, SuhermanUNSPECIFIED
Thesis advisorAsmawati, LulukUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual Dan Kreativitas Siswa Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas Iv Di MIN 2 Pandeglang. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen, dengan desain faktorial 2 x 2 bertempat di MIN 2 Pandeglang pada bulan Oktober 2016 s.d Januari 2017. Sampel berjumlah 53 siswa dalam dua kelompok yaitu kelompok kontrol 29 siswa dan kelompok eksperimen berjumlah 24 siswa. Analisis data dengan menggunakan Uji-t dengan taraf signifikan 0,05. Hasil penelitian menunjukan (1) Hasil belajar IPA kelas IV MI Negeri 2 Pandeglang yang menggunakan model pembelajaran kontekstual lebih tinggi (nilai rata-rata mencapai 65,08) dari siswa yang menggunakan model pembelajaran ekspositori (nilai rata-rata mencapai 48,66). Hal ini membuktikan bahwa model pembelajaran kontekstual berpengaruh positif dan signifikan. (2) Siswa yang mempunyai kreativitas tinggi mempunyai hasil belajar IPA yang lebih tinggi (69,69) dibandingkan dengan siswa yang mempunyai kreativitas rendah (43,60. Hal ini membuktikan bahwa kreativitas berpengaruh positif dan signifikan terhadap hasil belajar IPA siswa kelas IV MI Negeri 2 Pandeglang. (3) Terdapat pengaruh interaksi antara penggunaan model pembelajaran kontekstual dan kreativitas terhadap hasil belajar IPA siswa kelas IV dengan taraf signifikan 0,002 ˂ 0,005 sehingga H1 diterima dan H0 ditolak. (4) Terdapat perbedaan hasil belajar IPA siswa kelas IV antara yang menggunakan model pembelajaran kontekstual dengan kreativitas tinggi lebih tinggi 72,08 dengan yang menggunakan model ekspositori kreativitas tinggi 67,64. (5) Terdapat perbedaan hasil belajar IPA siswa kelas IV antara yang menggunakan model pembelajaran kontekstual dengan kreativitas rendah lebih tinggi 58,08 dengan yang menggunakan model ekspositori kreativitas tinggi 29,07.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 25 Nov 2021 08:55
Last Modified: 25 Nov 2021 08:55
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9014

Actions (login required)

View Item View Item