Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN MISSOURI MATHEMATICS PROJECT (MMP) TERHADAP PENINGKATAN PENALARAN DAN KEMANDIRIAN BELAJAR MATEMATIKA SISWA SMP

Mega Carina, Neng (2019) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN MISSOURI MATHEMATICS PROJECT (MMP) TERHADAP PENINGKATAN PENALARAN DAN KEMANDIRIAN BELAJAR MATEMATIKA SISWA SMP. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN MISSOURI MATHEMATICS PROJECT (MMP) TERHADAP PENINGKATAN PENALARAN DAN KEMANDIRIAN BELAJAR MATEMATIKA SISWA SMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Abstract

NENG MEGA CARINA. ”Pengaruh Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) Terhadap Peningkatan Penalaran dan Kemandirian Belajar Matematika Siswa SMP”. Skripsi jurusan pendidikan matematika. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan.Universitas Sultan AgengTirtayasa. Menes 2018. Tujuan utama penelitian ini untuk mengetahui apakah pencapaian dan peningkatan kemampuan penalaran matematis siswa yang diberi model pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) lebih baik dari pada siswa yang diberikan model pembelajaran konvensional dan apakah pencapaian dan peningkatan kemandirian belajar siswa yang diberikan model pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) lebih baik dari pada siswa yang diberikan model pembelajaran konvensional. Penelitian ini dilakukan di SMP Negeri 2 Menes Tahun Ajaran 2018/2019. Penelitian dilakukan dengan menggunakan metode kuasi eksperimen. Desain yang digunakan dalam penelitian ini adalah kelas VIII-C dan VIII-B sebagai kelas eksperimen dan kelas kontrol yang ditentukan melalui teknik purposive sampling. Kelas eksperimen pembelajarannya menggunakan model pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) dan kelas kontrol pembelajarannya menggunakan model pembelajaran Konvensional. Instrumen yang digunakan yaitu tes kemampuan penalaran matematis yang berbentuk essay dan non-tes skala kemandirian belajar. Hasil penelitian mengungkapkan bahwa: (1) pencapaian kemampuan penalaran matematik siswa yang diberikan model pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) lebih baik daripada siswa yang diberikan pembelajaran konvensional, (2) peningkatan kemampuan penalaran matematik antara siswa yang memperoleh pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) lebih baik daripada siswa yang diberikan pembelajaran konvensional, (3) pencapaian kemandirian belajar siswa yang diberikan pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) lebih baik daripada siswa yang diberikan pembelajaran konvensional, (4) peningkatan kemandirian belajar antara siswa yang memperoleh pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) lebih baik daripada siswa yang diberikan pembelajaran konvensional.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorFathurrohman, MamanUNSPECIFIED
Thesis advisorNovaliyosi, NovaliyosiUNSPECIFIED
Additional Information: NENG MEGA CARINA. The Application of Missouri Mathematics Project (MMP) in Mathematics Learning Ability to Improve mathematical Reasonings and Learning Independence Students. Thesis Department of Mathematics Education, Faculty of Teacher Training and Education. University of Sultan AgengTirtayasaSerang, 2018. The purpose of this research is to know whether the achievement an improvement of mathematical reasoning ability of students who are given Missouri Mathematics Project (MMP) is better than the students who are given the conventional learning model and whether the achievement and improvement of Learning Independence of students who are given Missouri Mathematics Project (MMP) is better than the students who were given the conventional learning model. This research was conducted in SMP Negeri 2 Menes, for academic year 2017/2018. The study was conducted using quasi experimental method. The design used is non equivalent control group design. The sample used in this research is class VIII-C and VIII-B as experiment class and control class determined by purposive sampling technique. The learning experiment class uses the Missouri Mathematics Project (MMP), and the learning control class uses the conventional learning model. The instrument used is the test of mathematical reasoning capability in the form of essay and non-test of Learning Independence scale. The result of the research revealed that: (1) The achievement of mathematical reasoning ability of the students who were given the learning with the Missouri Mathematics Project (MMP) is better than the students who received the conventional learning model, (2) Improvement of mathematical reasoning ability between the students who get the Missouri Mathematics Project (MMP) is better than students who get conventional learning model (3) Achievement of Learning Independence of students who are given learning with Missouri Mathematics Project (MMP) better than students who received conventional learning model, (4) Improvement of Learning Independence between students who received learning with Missouri Mathematics Project (MMP) is better than students who get conventional learning model.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 23 Nov 2021 10:27
Last Modified: 23 Nov 2021 10:27
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/8937

Actions (login required)

View Item View Item