Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PERBEDAAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA ANTARA YANG MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN INSIDE OUTSIDE CIRCLE (IOC) DENGAN MODEL PEMBELAJARAN NUMBER HEAD TOGETHER (NHT) PADAMATA PELAJARAN IPS KELAS V DI SD

URYANAH, URYANAH (2018) PERBEDAAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA ANTARA YANG MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN INSIDE OUTSIDE CIRCLE (IOC) DENGAN MODEL PEMBELAJARAN NUMBER HEAD TOGETHER (NHT) PADAMATA PELAJARAN IPS KELAS V DI SD. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PERBEDAAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA ANTARA YANG MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN INSIDE OUTSIDE CIRCLE (IOC) DENGAN MODEL PEMBELAJARAN NUMBER HEAD TOGETHER.PDF
Restricted to Registered users only

Download (9MB)

Abstract

This study aims to determine students' critical thinking skills through the use of Inside Outside Circle (IOC) Learning models with Number Head Together (NHT) learning models on social studies subjects in the effort to maintain independence.The research method used is quasi experiment with the Nonequivalent Control Group design. The sample in this study was purposive sampling to select two classes as research subjects.In this study VA class consisting of 30 students as the experimental class I used the Inside Outside Circle (IOC) learning model and in the VB class consisting of 30 students as the experimental class II using Number Head Together (NHT) learning model. The results showed that the average value of critical thinking skills of students who received the Inside Outside Circle (IOC) Learning model was 75.56 higher than the average value obtained in the 50.1 Number Head Together (NHT) learning model. So that the critical thinking skills of students who get the Inside Outside Circle (IOC) learning model are better than those who get the Number Head Together (NHT) learning model.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorDAMANHURI, DAMANHURIUNSPECIFIED
Thesis advisorAsih, IndhiraUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan berpikir kritis siswa melalui penggunaan model Pembelajaran Inside Outside Circle (IOC) dengan model pembelajaran Number Head Together (NHT) pada mata pelajaran IPS materi usaha mempertahankan kemerdekaan. Metode penelitian yang digunakan ialah kuasi eksperimen dengan desain Nonequivalent Control Group. Sampel pada penelitian ini dengan cara Purposive Sampling untuk memilih dua kelas sebagai subjek penelitian. Pada penelitian ini kelas VA yang terdiri atas 30 siswa sebagai kelas eksperimen I menggunakan model pembelajaran Inside Outside Circle (IOC) dan pada kelas VB yang terdiri atas 30 siswa sebagai kelas eksperimen II menggunakan model pembelajaran Number Head Together (NHT). Hasil penelitian menunjukan bahwa nilai rata-rata kemampuan berpikir kritis siswa yang mendapat model Pembelajaran Inside Outside Circle (IOC) yaitu 75,56 lebih tinggi daripada nilai rata-rata yang mendapat model pembelajaran Number Head Together (NHT) II 50,1. Sehingga kemampuan berpikir kritis siswa yang mendapat model pembelajaran Inside Outside Circle (IOC) lebih baik daripada yang mendapat model pembelajaran Number Head Together (NHT).
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 22 Nov 2021 15:31
Last Modified: 22 Nov 2021 15:31
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/8913

Actions (login required)

View Item View Item