Inriani, Nalita (2018) PERAN GURU PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DALAM PENGUATAN KARAKTER SEMANGAT KEBANGSAAN PESERTA DIDIK (Studi Deskriptif di Sekolah Menengah Pertama Islam Terpadu Asy-Syukriyyah Tangerang Kelas VII). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
PERAN GURU PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DALAM PENGUATAN KARAKTER SEMANGAT KEBANGSAAN PESERTA DIDIK.pdf Download (2MB) |
Abstract
The purpose of this research is to, (1) civic education teachers know how to strengthen the character of the nationality in the process of teaching and learning on civic education subjects; (2) find out how to strengthen the civic education teacher character of nationality in the process of learning process on the subjects of Civics; (3) knowing the obstacles faced in Citizenship education teachers strengthen nationality character on learners; (4) find out the solution of civic education teachers in the face of constraints strengthened the nationality of the character. The methods used in this research is descriptive research approach with method qualitative. The findings obtained in this research is the civic education of teachers has not functioned optimally in the spirit of nationality character to empower learners. Summary of the research is as follows; (1) how teachers of civic education in the strengthening of the nationality character are already visible; (2) the teacher has not functioned optimally. This can be seen when the learners are less active in activities conducted in the classroom; (3) obstacles faced, namely the internal factors and environmental factors; (4) the solution made by the teacher that is doing the parental interactions with learners.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Tujuan dari penelitian ini ialah untuk, (1) Mengetahui cara guru Pendidikan Kewarganegaraan menguatkan karakter semangat kebangsaan dalam proses proses pembelajaran pada mata pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan; (2) Mengetahui peran guru Pendidikan Kewarganegaraan dalam menguatkan karakter semangat kebangsaan pada peserta didik; (3) Mengetahui kendala yang dihadapi guru Pendidikan Kewarganegaraan dalam menguatkan karakter semangat kebangsaan pada peserta didik; (4) Mengetahui solusi guru Pendidikan Kewarganegaraan dalam menghadapi kendala menguatkan karakter semangat kebangsaan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif dengan pendekatan penelitian kualitatif. Temuan yang didapatkan dalam penelitian ini ialah guru Pendidikan Kewarganegaraan belum berperan secara optimal dalam menguatkan karakter semangat kebangsaan kepada peserta didik. Simpulan dari penelitian ini yaitu sebagai berikut; (1) Cara guru Pendidikan Kewarganegaraan dalam penguatan karakter semangat kebangsaan sudah dapat terlihat; (2) Guru belum berperan secara optimal. Hal ini dapat terlihat saat peserta didik kurang aktif dalam kegiatan yang dilakukan di dalam kelas; (3) Kendala yang dihadapi yaitu faktor internal dan faktor lingkungan; (4) Solusi yang dilakukan oleh guru yaitu melakukan interaksi dengan orangtua peserta didik. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87205-Jurusan Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan |
|||||||||
Depositing User: | Admin Eprints Untirta | |||||||||
Date Deposited: | 22 Nov 2021 10:50 | |||||||||
Last Modified: | 22 Nov 2021 10:50 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/8784 |
Actions (login required)
View Item |