Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGGUNAAN METODE VIDEO CRITIC DAN METODE BRAINWRITING TERHADAP HASIL PEMBELAJARAN MENULIS PUISI SISWA KELAS VIII SMPN 9 KOTA SERANG

SUFRIATINNISA, SUFRIATINNISA (2018) PENGGUNAAN METODE VIDEO CRITIC DAN METODE BRAINWRITING TERHADAP HASIL PEMBELAJARAN MENULIS PUISI SISWA KELAS VIII SMPN 9 KOTA SERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENGGUNAAN METODE VIDEO CRITIC DAN METODE BRAINWRITING TERHADAP HASIL PEMBELAJARAN MENULIS PUISI SISWA KELAS VIII SMPN 9 KOTA SERANG.PDF
Restricted to Registered users only

Download (30MB)

Abstract

A method of video critic is one of the learning methods used to stimulate students to think critically and be more active in providing a response to what they see, hear, and feel of the video be shown. While the method brainwriting is a method of learning that emphasizes the student's thought process in finding the idea or theme by writing down ideas on paper and exchange ideas with other members of his group written. The instruments used, which consists of tests i.e. test early (pretest) and the ultimate test (posttest). The purpose of this research is to (1) find out the use of video critic methods towards learning outcomes written poetry students in class VIII SMP 9 Serang, (2) know the use of learning outcomes against brainwriting methods of writing poetry students in class VIII SMP 9 Serang, (3) find out the use of the method of video critic and brainwriting methods towards learning outcomes written poetry students in class VIII SMP 9 Serang. The population in this research that is grade VIII SMP 9 Serang. Research samples taken from two classes VIII A as class experiments and class VIII class B as a control, with the number of students each class of 30 students. Technique of data analysis performed using test data requirements which consists of a test of normality, test its homogeneity, and techniques of test-t. The results showed that use of video critic method influence on learning outcomes students writing poetry, this is proven by the results of test-t Thitung 1.689 > Ttabel 1.671. Likewise, with the use of the brainwriting methods effect on learning outcomes written poetry students as evidenced by the results of the test-t Thitung 3.293 > Ttabel 1.671. The difference in the results of the experimental and control groups writing can also be seen from the score rara average each group. Average scores pretest experimental class i.e. 61.1 and posttest results improved in class experiments with an average of 73.5. While the score average pretest results obtained control class i.e. 62.83 and posttest results in an increase in the control classes with an average of 59.8.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHusnul Mawadah, AdeUNSPECIFIED
Thesis advisorSolihat, IlmiUNSPECIFIED
Additional Information: Metode video critic merupakan salah satu metode pembelajaran yang digunakan untuk merangsang siswa berpikir lebih aktif dan kritis dalam memberikan tanggapan terhadap apa yang mereka lihat, dengar, dan rasakan dari video yang ditampilkan. Sedangkan metode brainwriting adalah metode pembelajaran yang menekankan proses berpikir siswa dalam menemukan ide atau tema dengan menuliskan ide-ide di atas kertas dan bertukar ide tertulis dengan anggota kelompoknya. Instrumen yang digunakan yaitu tes, yang berupa tes awal (pretest) dan tes akhir (posttest). Tujuan penelitian ini adalah untuk (1) mengetahui penggunaan metode video critic terhadap hasil pembelajaran menulis puisi siswa di kelas VIII SMPN 9 Kota Serang, (2) mengetahui penggunaan metode brainwriting terhadap hasil pembelajaran menulis puisi siswa di kelas VIII SMPN 9 Kota Serang, (3) mengetahui penggunaan metode video critic dan metode brainwriting terhadap hasil pembelajaran menulis puisi siswa di kelas VIII SMPN 9 Kota Serang. Populasi pada penelitian ini, yaitu siswa kelas VIII SMPN 9 Kota Serang. Sampel penelitian diambil dari dua kelas VIII A sebagai kelas eksperimen dan kelas VIII B sebagai kelas kontrol, dengan jumlah siswa masing-masing kelas diambil 30 siswa. Teknik analisis data dilakukan dengan menggunakan uji persyaratan data yang terdiri atas uji normalitas, uji homogenitas, dan teknik uji-t. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan metode video critic berpengaruh terhadap hasil pembelajaran menulis puisi siswa, hal ini dibuktikan dengan hasil uji-t Thitung 1,689 > Ttabel 1,671. Begitupun, dengan penggunaan metode brainwriting berpengaruh terhadap hasil pembelajaran menulis puisi siswa yang dibuktikan dengan hasil uji-t Thitung 3,293 > Ttabel 1,671. Perbedaan hasil menulis kelompok kontrol dan eksperimen juga dapat dilihat dari skor rara-rata masing-masing kelompok. Rata-rata skor pretest kelas eksperimen yaitu 61,1 dan meningkat pada hasil posttest kelas eksperimen dengan rata-rata 73,5. Sedangkan skor rata-rata kelas kontrol didapat hasil pretest yaitu 62,83 dan terjadi peningkatan pada hasil posttest kelas kontrol dengan rata-rata 59,8.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88201-Jurusan Pendidikan Bahasa Indonesia
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 19 Nov 2021 15:00
Last Modified: 19 Nov 2021 15:00
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/8177

Actions (login required)

View Item View Item