Syakifa, Hana (2018) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BIG BOOK BERBASIS KEARIFAN LOKAL PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SEKOLAH DASAR Penelitian Research and Development (R&D) Pada Siswa Kelas III di SDN Karangtumaritis. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (Skripsi)
PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BIG BOOK BERBASIS KEARIFAN LOKAL PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SEKOLAH DASAR.pdf Restricted to Registered users only Download (5MB) |
Abstract
This study aims to find out how to develop ledger learning media based on local wisdom in writing reading material on Indonesian language lessons in class III elementary school. This research was conducted at Karangtumaritis Elementary School with research subjects of class III students totaling 35 Thematic students 20 students in limited trials. The type of research we recommend on research and development (R & D) development. The instrument used was a questionnaire for media validation by experts and teachers of student response questionnaires. so that the analysis of the data can be indicated by the quality of wisdom-based ledger media used in the very feasible category with a percentage of 85.83% from two media experts, a very feasible category with a percentage of 91% from two material experts, a decent category with a percentage of 72.5% from two language. , the category is very feasible with a percentage of 86% of two education experts. Students' responsibility for media ledger based on local wisdom in a trial with 20 respondents 94.69% with strongly agree categories.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui cara mengembangkan media pembelajaran big book berbasis kearifan lokal pada materi menceritakan peristiwa pada mata pelajaran bahasa Indonesia di kelas III sekolah dasar. Penelitian ini dilakukan di SDN Karangtumaritis dengan subjek penelitian siswa kelas III sejumlah 35 siswa dengan rincian 20 siswa pada uji coba terbatas. Jenis penelitian yang digunakan mengacu pada metode pengembangan Research and Development (R&D). Instrumen yang digunakan berupa lembar angket untuk validasi media oleh dosen ahli serta guru dan lembar angket respon siswa. Berdasarkan analisis data dapat disimpulkan kualitas media big book berbasis kearifan lokal yang dikembangkan termasuk pada kategori sangat layak dengan presentase 85.83% dari dua ahli media, kategori sangat layak dengan presentase 91% dari dua ahli materi, kategori layak dengan presentase 72.5% dari dua ahli bahasa, kategori sangat layak dengan presentase 86% dari dua ahli pendidikan. Respon siswa terhadap media big book berbasis kearifan lokal pada uji coba dengan 20 responden sebesar 94.69% dengan kategori sangat setuju. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Admin Eprints Untirta | |||||||||
Date Deposited: | 17 Nov 2021 15:25 | |||||||||
Last Modified: | 17 Nov 2021 15:25 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/7589 |
Actions (login required)
View Item |