Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN MEDIA MONOPOLI TEMATIK PADA SUBTEMA UPAYA PELESTARIAN LINGKUNGAN UNTUK SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR (Penelitian Pengembangan di SDN Simpang Tiga Cilegon)

Zakiyah, Siti (2018) PENGEMBANGAN MEDIA MONOPOLI TEMATIK PADA SUBTEMA UPAYA PELESTARIAN LINGKUNGAN UNTUK SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR (Penelitian Pengembangan di SDN Simpang Tiga Cilegon). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENGEMBANGAN MEDIA MONOPOLI TEMATIK PADA SUBTEMA UPAYA PELESTARIAN LINGKUNGAN UNTUK SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR (Penelitian Pengembangan di SDN Simpang Tiga Cilegon).pdf
Restricted to Registered users only

Download (16MB)

Abstract

Thematic learning in elementary school should be supported with adequate media. Results of a preliminary study in class 5 SDN Simpang Tiga Cilegon known to thematic media is still limited. The aim of this research development is to generate a thematic monopoly as a media which is suitable for the learning process of grade 5 students of SDN Simpang Tiga Cilegon. This study is a Research and Development (R & D), with three phase consisting of phase of define, design and develop. The feasibility of this study is based on the evaluation by the media expert, language expert, materials expert, and grade 5 students as the subject of this study. In this study, the data are collected using interview and questionnaire. While the data are then analyzed using a quantitative descriptive analysis. Based on analysis of the data can be summed up the quality of Monopoly Thematic media developed is in the proper category with the percentage 85.30% of media expert, 90% of language expert and 90.67% of materials expert. Student’s response to the Monopoly Thematic media on the trial with 38 respondents of 95.61 % belong to the very good category According to the scores achieved in the evaluation process, it is concluded that this media in the form of thematic monopoly for the thematic study for grade 5 students in elementary school is feasible.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorsyachruroji, syachrurojiUNSPECIFIED
Thesis advisorAndriana, EncepUNSPECIFIED
Additional Information: Pembelajaran tematik di Sekolah Dasar harus ditunjang dengan media yang memadai. Hasil studi pendahuluan dikelas 5 SDN Simpang Tiga Cilegon, diketahui media pembelajaran tematik masih terbatas. Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan media Monopoli Tematik yang layak untuk pembelajaran siswa kelas 5 SDN Simpang Tiga Cilegon. Metode penelitian ini dengan menggunakan research and development (R&D) dengan tiga fase, yang terdiri tahap pendefinisian, tahap perancangan dan tahap pengembangan. Kelayakan produk didasarkan pada hasil penilaian ahli media, ahli bahasa, ahli materi dan siswa kelas V sekolah dasar sebagai subjek uji coba. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara dan angket. Analisis data berupa deskriptif kuantitatif. Berdasarkan analisis data dapat disimpulkan kualitas media Monopoli Tematik yang dikembangkan termasuk dalam kategori sangat layak dengan presentase 85.30% dari ahli media, 90% dari ahli bahasa dan 90.67% dari ahli materi. Respon siswa terhadap media Monopoli Tematik pada uji coba dengan 38 responden sebesar 95.61% dengan kategori sangat baik. Dapat disimpulkan bahwa media Monopoli Tematik untuk pembelajaran tematik siswa kelas V Sekolah Dasar layak digunakan.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 17 Nov 2021 15:06
Last Modified: 17 Nov 2021 15:06
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/7576

Actions (login required)

View Item View Item