Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN LEMBAR KEGIATAN SISWA BERBASIS GUIDED INQUIRY PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS V SEKOLAH DASAR

Yuliana, Laras (2018) PENGEMBANGAN LEMBAR KEGIATAN SISWA BERBASIS GUIDED INQUIRY PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS V SEKOLAH DASAR. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENGEMBANGAN LEMBAR KEGIATAN SISWA BERBASIS GUIDED INQUIRY PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS V SEKOLAH DASAR.PDF

Download (5MB)

Abstract

Implementation of science learning is one of the learning that must be supported with the appropriate teaching materials. The result of preliminary study in V of class SDN Simpang Tiga Cilegon, it is known that the supply of teaching materials is still limited. This study aims to describe the development of guided inquiry based LKS on science subjects class V Elementary School, to determine the level of validity of LKS developed and to determine the student response to LKS based guided inquiry. This research was conducted in SDN Simpang Tiga Cilegon with the subject of V grade students of Elementary School. The type of research used refers to Trianto's research model. This model consists of three stages namely the definition, design, and development stage. The instrument used in this research is questionnaire of expert validation by lecturer and teacher and student response questionnaire. Based on the data analysis, it can be concluded that the quality of guided inquiry based LKS is included in very decent category with the percentage of 85.41% from the LKS validation result and 87.28% from the validation of the guided inquiry learning stage. Student response to LKS based on guided inquiry with respondents test as many as 35 students resulted percentage of 92.14% with very good category.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorsyachruroji, syachrurojiUNSPECIFIED
Thesis advisorAndriana, EncepUNSPECIFIED
Additional Information: Pelaksanaan pembelajaran IPA merupakan salah satu pembelajaran yang harus ditunjang dengan bahan ajar yang sesuai. Hasil studi pendahuluan dikelas V SDN Simpang Tiga Cilegon, diketahui penyediaan bahan ajar masih terbatas. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pengembangan LKS berbasis guided inquiry pada mata pelajaran IPA kelas V Sekolah Dasar, untuk mengetahui tingkat validitas LKS yang dikembangkan dan untuk mengetahui respon siswa terhadap LKS berbasis guided inquiry. Penelitian ini dilakukan di SDN Simpang Tiga Cilegon dengan subjek penelitian siswa kelas V Sekolah Dasar. Jenis penelitian yang digunakan mengacu kepada model penelitian Trianto. Model ini terdiri dari tiga tahap yakni tahap pendefinisian, perancangan, dan tahap pengembangan. Instrumen yang digunakan pada penelitian ini berupa angket validasi ahli oleh dosen dan guru dan angket respon siswa. Berdasarkan analisis data dapat disimpulkan kualitas LKS berbasis guided inquiry yang dikembangkan termasuk dalam ketegori sangat layak dengan persentase 85.41% dari hasil validasi LKS dan 87.28% dari hasil validasi tahapan pembelajaran guided inquiry. Respon siswa terhadap LKS berbasis guided inquiry dengan uji coba responden sebanyak 35 siswa menghasilkan persentase sebesar 92.14% dengan kategori sangat baik.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 17 Nov 2021 13:22
Last Modified: 17 Nov 2021 13:22
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/7516

Actions (login required)

View Item View Item