Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TWO STAY TWO STRAY TERHADAP HASIL BELAJAR PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL (IPS) KELAS IV SD YPWKS 1 CILEGON

DWI KARTINI, PUTRI (2017) PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TWO STAY TWO STRAY TERHADAP HASIL BELAJAR PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL (IPS) KELAS IV SD YPWKS 1 CILEGON. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPRATIP PDF.PDF
Restricted to Registered users only

Download (9MB)

Abstract

This study attempts to know the difference of the results student learning on the subjects of social class which the learning use the model learning two stay two stray software with study results students who activities the learning usedirect intructions in class 4 sdypwks 1 cilegon .Research methodology used is the method quasi experiment .There are two groups of in this research, are the groups of experimentation and the control group. Research activities carried out more or less for one month, namely on the 04 November 2016 until the date of the 26 November 2016. Group experiment that is a student IV-B consisting of 24 students given learning with learning model two stay two stray software and control groups that is a student IV-A consisting of 23 students given learning to direct instruction. As for technique the data in the form of pretes , postes and nontes of and documentation .Based on the research done can be concluded that; (1) in the final outcome there is a difference study results social class students who use learning model two stay two stray software with study results social class students who use learning direct ( direct instruction ) , can be seen from uji-t is tcalculate > ttable is 3,73 > 2,01. (2) study results social class between students use the model learning two stay two stray software is better than study results social class students use the model direct instruction. This can be seen from average score the end of students namely 72,58 for the class experimentation and 62,56 for the class control.Thus, the use of learning model two stay two stray software can influence the study results students on subjects study results social class and social class is better than study results social class students who use model instruction.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSuparno, SuparnoUNSPECIFIED
Thesis advisorNurhasanah, AnaUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Kelas IV SD YPWKS Cilegon. Metode peneliti yang digunakan adalah kuasi eksperimen. Ada dua kelompok dalam penelitian ini yaitu kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Kegiatan penelitian dilaksanakan kurang lebih selama satu bulan, yakni pada tanggal 04 November sampai 26 November 2016. Kelompok eksperimen yaitu siswa kelas IV.B yang terdiri dari 24 siswa yang diberikan pembelajaran model Two Stay Two Stray dan kelompok kontrol yaitu kelas IV.A yang terdiri dari 23 siswa yang diberikan pembelajaran langsung. Adapun teknik pengambilan data yaitu berupa pretes, postes, nontes, dan dokumentasi. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa; (1) Pada hasil akhir terdapat perbedaan hasil belajar IPS siswa yang menggunakan model pembelajran Two Stay Two Stray dan hasil belajar IPS siswa yang menggunakan model pembelajaran langsung dapat dilihat dari uji-t yaitu thitung> ttabel yaitu 3,73 > 2,01. (2) Hasil belajar IPS antara peserta didik yang menggunakan model pembelajaran Two Stay Two Stray lebih baik dibandigkan hasil belajar IPS peserta didik didik yang menggunakan pembelajaran langsung. Hal ini dapat dilihat dari ratarata nilai akhir siswa yaitu 72,58 untuk kelas eksperimen dan 62,56 untuk kelas kontrol. Dengan demikian, penggunaan modelpembelajaran Two Stay Two Stray, dapat berpengaruh terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS dan hasil belajar IPS lebih baik dibandingkan hasil belajar IPS siswa yang menggunakan model pembelajaran langsung (Direct Instruction).
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 17 Nov 2021 12:20
Last Modified: 17 Nov 2021 12:20
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/7459

Actions (login required)

View Item View Item