Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MODUL BERTEMA FABEL PADA KONSEP CIRI-CIRI MAKHLUK HIDUP Penelitian dan Pengembangan Pada Peserta Didik Kelas III Sekolah Dasar

Fuzi Lestari, Annisa (2018) PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MODUL BERTEMA FABEL PADA KONSEP CIRI-CIRI MAKHLUK HIDUP Penelitian dan Pengembangan Pada Peserta Didik Kelas III Sekolah Dasar. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MODUL BERTEMA FABEL PADA KONSEP CIRI-CIRI MAKHLUK HIDUP Penelitian dan Pengembangan Pada Peserta Didik Kelas III Sekolah Dasar.pdf
Restricted to Registered users only

Download (11MB)

Abstract

This study aims to find out how the process of developing teaching materials of fable-themed modules for students on grade 3 elemntary school of the concept of organisms characteristics and produce teaching materials of fable-themed modules on the concept of organisms characteristics that meet the criteria suitable for use in SD. The method used in this research is research and development method. Data collection techniques in this study using literature studies and questionnaires. Meanwhile, data analysis techniques conducted by using descriptive analysis techniques, namely by analyzing quantitative data and interpreted in a qualitative sense. The result of the research shows that the process of developing teaching material of fable-themed module is done in six stages: data analysis, data collection, product design, product design validation, product improvement and product trial. Based on the feasibility test of the fablethemed material module on the concept of the living things for the 3rd grade elementary school meets the criteria worthy with the result of the design expert test reaches 79.51%, the material expert reaches 89.73%, the test of education expert namely the primary school teacher grade 3 reached 92,50% and product trial result on grade 3 elementary school students reached 91,49% with very good criteria.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorNulhakim, LukmanUNSPECIFIED
Thesis advisorHendracipta, NanaUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana proses pengembangan bahan ajar modul bertema fabel bagi peserta didik SD kelas III pada konsep ciriciri makhluk hidup dan untuk menghasilkan bahan ajar modul bertema fabel pada konsep ciri-ciri makhluk hidup yang memenuhi kriteria layak digunakan di SD. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian dan pengembangan. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan studi literatur dan kuesioner. Sementara, teknik analisis data yang dilakukan dengan menggunakan teknik analisis deskriptif, yaitu dengan menganalisis data kuantitatif kemudian ditafsirkan dalam pengertian kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa proses pengembangan bahan ajar modul bertema fabel dilakukan dalam enam tahapan yaitu analisis data, pengumpulan data, desain produk, validasi desain produk, perbaikan produk dan uji coba produk. Berdasarkan hasil uji kelayakan bahan ajar modul bertema fabel pada konsep ciri-ciri makhluk hidup untuk kelas 3 SD memenuhi kriteria layak dengan hasil uji ahli desain mencapai 79,51%, ahli materi mencapai 89,73%, uji ahli pendidikan yakni guru sekolah dasar kelas 3 mencapai 92,50% dan hasil uji coba produk pada peserta didik kelas 3 sekolah dasar mencapai 91,49 % dengan kriteria sangat baik.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 17 Nov 2021 11:10
Last Modified: 17 Nov 2021 11:10
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/7428

Actions (login required)

View Item View Item