Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BERBASIS MODUL UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS III PADA MATA PELAJARAN IPS DI SD NEGERI KEWUNEN

WAFA, I’ANAHTUL (2018) PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BERBASIS MODUL UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS III PADA MATA PELAJARAN IPS DI SD NEGERI KEWUNEN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BERBASIS MODUL UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS III PADA MATA PELAJARAN IPS DI SD NEGERI KEWUNEN.PDF
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

This study aims to develop teaching materials To Improve Student Motivation Class III in Social Science subjects about the types of work and the importance of modulebased morale and to know the quality of the module as a learning material. The research was conducted at SDN Kewunen precisely in class III. The research method used by Bord and Gall has been modified by sugiyono. While the number of research samples used in the preparation of this thesis that amounted to 27 students of class III A at SDN Kewunen. The data collection used is to make observations, questionnaires, free interviews. Based on the results of the design test obtained an average value of 93.2% of this can be categorized "very feasible", based on the results of expert test material obtained average value sebersar 85.78% of course this goes into the category of "very decent" and based on the results test of educational experts (teachers at SDN Kewunen) obtained an average value of 98% of this can be categorized "very feasible". Meanwhile, based on the limited trial results of modulebased teaching materials in class III A, the average score of 95.04% can be categorized as "excellent". And in the test phase of student motivation motivation in giving a questionnaire motivation to learn before menggunanakan module-based teaching materials get an average value of 50.37% this can be categorized "Low". Meanwhile, after using the teaching materials based on the module, students are given a questionnaire of learning motivation to get nilai average of 91.46%. It can be categorized as "High" from the above data, it can be concluded that by using instructional materials based on module can leave students learning motivation.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHeriawan, AdangUNSPECIFIED
Thesis advisorSuparno, SuparnoUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan bahan ajar Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas III pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial tentang jenis-jenis pekerjaan dan pentingnya semangat kerja yang berbasis modul serta untuk mengetahui kualitas modul sebagai bahan pembelajaran. Penelitian dilaksanakan di SDN Kewunen tepatnya pada kelas III. Metode penelitian yang digunakan menurut Bord and Gall yang telah dimodifikasi oleh sugiyono. Sedangkan jumlah sampel penelitian yang digunakan dalam penyusunan skripsi ini yaitu berjumlah 27 orang siswa kelas III A di SDN Kewunen. Adapun pengumpulan data yang digunakan yaitu dengan melakukan observasi, penyebaran angket, wawancara bebas. Berdasarkan hasil uji desain diperoleh nilai rata-rata 93,2% hal ini dapat dikategorikan “sangat layak”, berdasarkan hasil uji ahli materi diperoleh nilai rata-rata sebersar 85,78% tentunya hal ini masuk kedalam kategori “sangat layak” dan berdasarkan hasil uji ahli pendidikan (para guru di SDN Kewunen) diperoleh nilai rata-rata sebesar 98% hal ini dapat dikatagorikan “sangat layak”. Sedangkan berdasarkan hasil uji coba terbatas bahan ajar berbasis modul pada kelas III A memperoleh nilai rata-rata 95,04% hal ini dapat dikategorikan “sangat baik”. Dan pada tahap uji motivasi belajar siswa di beri angket motivasi belajar sebelum menggunanakan bahan ajar berbasis modul memperoleh nilai rata-rata sebesar 50,37% hal ini dapat dikategorikan “Rendah”. Sedangkan setelah menggunakan bahan ajar berbasis modul siswa diberikan lembar angket motivasi belajar memperoleh nillai rata-rata sebesar 91,46% hal ini dapat dikategorikan”Tinggi” dari data diatas dapat disimpulkan bahwa dengan menggunakan bahan ajar berbasis modul dapat meninggatkan motivasi belajar siswa.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 17 Nov 2021 10:00
Last Modified: 17 Nov 2021 10:00
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/7378

Actions (login required)

View Item View Item