Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SQUARE (TPSq) TERHADAP KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS DAN SELF-CONFIDENCE SISWA

WITAHEKSANTRI, KUSTYADINDA (2018) PENGARUH PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SQUARE (TPSq) TERHADAP KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS DAN SELF-CONFIDENCE SISWA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SQUARE (TPSq) TERHADAP KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS DAN SELF-CONFIDENCE SISWA.pdf

Download (9MB)

Abstract

The objective of this research was to find out the influence of using cooperative learning model in Think Pair Square type (TPSq) toward the mathematical representation of students self-confidence. The population in this research were all seventh grade students of YPWKS SMP Cilegon in semester 2017/2018 academic year, with the sampling used purposive sampling technique to select two classes that would receive two treatments, there are the experimental class with TPSq learning and control class with cooperative learning normal. This research was an experimental research with non-equivalent pretest posttest control group design. The instrument used a mathematical representation test skill and a nontest of students' self-confidence. The results was: (1) the final achievement and the improvement of representation ability of students who did TPSq learning was better than cooperative learning models and (2) The final achievement and the improvement of self-confidence who did TPSq learning was better than ordinary cooperative learning models.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorIhsanudin, IhsanudinUNSPECIFIED
Thesis advisorRafianti, IsnaUNSPECIFIED
Additional Information: Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah model pembelajaran Think Pair Square (TPSq) berpengaruh terhadap kemampuan representasi matematis dan self-confidence siswa. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII SMP YPWKS Cilegon semester genap tahun ajaran 2017/2018, dengan pengambilan sampel dengan menggunakan teknik purposive sampling untuk memilih dua kelas yang akan mendapat dua perlakuan, yaitu kelas eksperimen dengan pembelajaran TPSq dan kelas kontrol dengan pembelajaran kooperatif biasa. Penelitian ini merupakan peneliatian kuasi eksperimen dengan desain penelitian non-equivalent pretes posttest control group design. Instrumen yang digunakan yaitu tes kemampuan representasi matematis dan non-tes skala self-confidence siswa. Hasil penelitian menyimpulkan bahwa: (1) Pencapaian akhir dan peningkatan kemampuan representasi matematis siswa yang mendapat pembelajaran TPSq lebih baik daripada siswa yang mendapatkan pembelajaran kooperatif biasa, dan (2) Pencapaian akhir dan peningkatan self-confidence siswa yang mendapatkan pembelajaran TPSq lebih baik daripada siswa yang mendapatkan pembelajaran kooperatif biasa.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 16 Nov 2021 14:22
Last Modified: 16 Nov 2021 14:22
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/7189

Actions (login required)

View Item View Item