MARLINA, IKA (2018) PENGARUH PENDEKATAN MODEL-ELICITING ACTIVITIES (MEAS ) DALAM SETTING KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISIONS (STAD )TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATEMATIS DAN KEJUJURAN SISWA SMP. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (Skripsi)
PENGARUH PENDEKATAN MODEL-ELICITING ACTIVITIES (MEAS)DALAM SETTING KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISIONS (STAD)TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATEMATIS.PDF Restricted to Registered users only Download (5MB) |
Abstract
This research is motivated by the need of human resources who have the thinking skills (expert thinking ) is increasingly rising. Such thinking skills are gained through education. Not only cognitive domains, education also includes affective domains and skills. The integration of cognitive and affective domains is also a demand in mathematics learning in the classroom. One of the skills needed in mathematics learning which is also Higher Order Thinking (high level ability ) is critical mathematical thinking ability. This ability is considered still relatively low because in the implementation of teachers are still used as a central position, so that students are poorly trained and become passive. Not only the ability of mathematical thinking is still low, cheating execution of such exams on the National Examination is still happening. This study aims to determine the results of critical thinking skills mathematical and honesty students SMP Negeri 1 Cikande class VIII. The study took place from August 2, 2016 to September 1, 2016. The research method used is quasi experimental with design Nonequivalent control group. The population in this research is the students of class VIII SMP Negeri 1 Cikande which amounted to 252 students. The sample technique used is purposive sampling, which then the selected classes are VIII C and VIII E. The analysis technique used is one-party t test (right side ). The results of this study indicate that there is a significant influence for both hypotheses. Hypothesis 1 is the ultimate achievement of students' critical thinking ability using Model Eliciting Activities (MEAs ) approach in cooperative learning type Student Teams Achievement Divisions (STAD) is better than students who have a scientific approach. Hypothesis 2 is the final achievement of students' honesty using the Model Eliciting Activities (MEAs ) approach in the Student Teams Achievement Divisions (STAD) cooperative setting is better than students who have a scientific approach. Calculation of hypothesis 1 and 2 of tcount is bigger than ttable that is equal to 5,2081 and 1,697, also 2 and 1,6697. From the research result, it can be concluded that the Model-Eliciting Activities (MEAs ) approach in the Student Teams Achievement Divisions (STAD) cooperative setting has a significant influence on the critical ability of Mathematics and Junior High School Students' Honesty.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini dilatarbelakangi oleh kebutuhan sumber daya manusia yang memiliki kecakapan berpikir (expert thinking ) yang semakin naik. Kecakapan berpikir tersebut diperoleh melalui pendidikan. Tidak hanya domain kognitif, pendidikan juga mencakup domain afektif dan keterampilan. Pengintegrasian antara domain kognitif dan afektif juga merupakan tuntutan dalam pembelajaran matematika di kelas. Salah satu kemampuan yang dibutuhkan dalam pembelajaran matematika yang juga merupakan Higher Order Thinking (kemampuan tingkat tinggi )adalah kemampuan berpikir kritis matematis. Kemampuan ini dianggap masih tergolong rendah karena dalam pelaksanaannya guru masih dijadikan posisi sentral, sehingga siswa kurang terlatih dan menjadi pasif. Tak hanya kemampuan berpikir matematis yang masih rendah, kecurangan pelaksanaan ujian seperti pada Ujian Nasional masih terjadi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hasil kemampuan berpikir kritis matematis dan kejujuran siswa SMP Negeri 1 Cikande kelas VIII. Penelitian berlangsung dari tanggal 2 Agustus 2016 sampai dengan 1 September 2016. Metode penelitian yang digunakan adalah kuasi eksperimen dengan desain Nonequivalent control group. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Cikande yang berjumlah 252 siswa. Teknik sampel yang digunakan adalah purposive sampling, yang kemudian kelas yang terpiliih adalah VIII C dan VIII E. Teknis analisis yang digunakan adalah Uji-t satu pihak (pihak kanan ). Hasil yang ditunjukan dari penelitian ini adalah adanya pengaruh yang signifikan untuk kedua hipotesis. Hipotesis 1 yaitu pencapaian akhir kemampuan berpikir kritis matematis siswa yang menggunakan pendekatan Model Eliciting Activities (MEAs ) dalam setting kooperatif tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD) lebih baik dari siswa yang memdapatkan pendekatan saintifik. Hipotesis 2 yaitu pencapaian akhir kejujuran siswa yang menggunakan pendekatan Model Eliciting Activities (MEAs ) dalam setting kooperatif tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD) lebih baik dari siswa yang memdapatkan pendekatan saintifik. Perhitungan hipotesis 1 dan 2 hasil thitung lebih besar dari ttabel yaitu sebesar 5,2081 dan 1,697, juga 2 dan 1,6697. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa pendekatan ModelEliciting Activities (MEAs ) dalam setting koperatif tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD)memiliki pengaruh yang signifikan terhadap kemampuan kritis matematis Dan Kejujuran Siswa SMP. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika |
|||||||||
Depositing User: | Admin Eprints Untirta | |||||||||
Date Deposited: | 16 Nov 2021 11:52 | |||||||||
Last Modified: | 16 Nov 2021 11:52 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/7142 |
Actions (login required)
View Item |