Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) TERHADAP COGNITIVE LOAD MATEMATIS SISWA SMP

ROSIYAH SAHAR, ATIKA (2018) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) TERHADAP COGNITIVE LOAD MATEMATIS SISWA SMP. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) TERHADAP COGNITIVE LOAD MATEMATIS SISWA SMP.PDF
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

The purpose of this study is to investigate how the influence of Problem Based Learning (PBL) model on cognitive load mathematical of Junior High School students. This research is qualitative descriptive. The focus of this research is to investigate how the influence of the PBL model on the extraneous cognitive load mathematical of students. Subjects in this study consisted of 3 students who have low cognitive load mathematical, 3 students of medium category, and 3 students of high category. The selection of the subject using purposive sampling technique. The results concluded that: (1) PBL has a good effect on cognitive load mathematical of students who have low cognitive load mathematical. PBL learning model is suitable if applied to students who have low cognitive load mathematical. (2) PBL has a good effect also on 2 students who have medium cognitive load mathematical, but has a negative effect on 1 students who have medium cognitive load mathematical. The PBL learning model is quite suitable if applied to students who have medium cognitive load mathematical. (3) PBL has a bad influence on 2 students who have high cognitive load mathematical, and have a bad influence on 1 students who have high cognitive load mathematical. PBL learning model is less suitable if applied to students who have high cognitive load mathematical, because the more burden the students.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHendrayana, AanUNSPECIFIED
Thesis advisorJaenudin, JaenudinUNSPECIFIED
Additional Information: Tujuan penelitian ini untuk menyelidiki bagaimana pengaruh model pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap cognitive load matematis siswa SMP. Penelitian ini bersifat kualitatif deskriptif. Fokus penelitian ini untuk menyelidiki bagaimana pengaruh model pembelajaran PBL terhadap extraneous cognitive load matematis siswa SMP. Subjek dalam penelitian ini terdiri dari 3 siswa yang memiliki beban kognitif matematis rendah, 3 siswa kategori sedang, dan 3 siswa kategori tinggi. Pemilihan subjek tersebut menggunakan teknik purposive sampling. Hasil penelitian menyimpulkan bahwa: (1) PBL memiliki pengaruh baik terhadap cognitive load matematis siswa yang memiliki beban kognitif matematis rendah. Model pembelajaran PBL cocok jika diterapkan pada siswa yang memiliki beban kognitif matematis rendah. (2) PBL memiliki pengaruh baik juga pada 2 siswa yang memiliki beban kognitif matematis sedang, namun memiliki pengaruh buruk pada 1 siswa yang memiliki beban kognitif matematis sedang. Model pembelajaran PBL cukup cocok jika diterapkan pada siswa yang memiliki beban kognitif matematis sedang. (3) PBL memiliki pengaruh yang cukup buruk pada 2 siswa yang memiliki beban kognitif matematis tinggi, serta memiliki pengaruh buruk pada 1 siswa yang memiliki beban kognitif matematis tinggi. Model pembelajaran PBL kurang cocok jika diterapkan pada siswa yang memiliki beban kognitif matematis tinggi, karena semakin membebani siswa.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 16 Nov 2021 11:00
Last Modified: 16 Nov 2021 11:00
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/7114

Actions (login required)

View Item View Item