Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN APTITUDE TREATMENT INTERACTION (ATI)TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA SISWA KELAS X MA AL-ITTIHAD TANARA (Pada Konsep Ekosistem )

SOPIYUDIN, MUHAMAD (2018) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN APTITUDE TREATMENT INTERACTION (ATI)TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA SISWA KELAS X MA AL-ITTIHAD TANARA (Pada Konsep Ekosistem ). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN APTITUDE TREATMENT INTERACTION (ATI)TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA SISWA KELAS X MA AL-ITTIHAD TANARA (Pada Konsep Ekosistem).PDF
Restricted to Registered users only

Download (8MB)

Abstract

This study aims to see the effect of Aptitude Treatment Interaction (ATI ) learning on students' cognitive abilities in biology learning. The method used in this research is quasi experiment which uses research design group pretest posttest design. ATI model as independent variable and students ability as dependent variable. The population in the study were all students of grade X MA Al-Ittihad Tanara academic year 2017/2018. The sample in this study consisted of two classes with a total of 68 people (X MIA 1 as experimental class of 34 students and X MIA 2 as a control class of 34 students). Techniques of collecting data used multiple choice question as much as 20. The data were analyzed by parametric statistic test that is t test, obtained by significance value 0,004 < (a = 0,05 ) hence H0 rejected, meaning that there is influence of ATI model of learning to ability of student at biology learning.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAmelia, EviUNSPECIFIED
Thesis advisorRifqiawati, IkaUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan melihat pengaruh pembelajaran Aptitude Treatment Interaction (ATI )terhadap kemampuan kognitif siswa pada pembelajaran biologi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah quasi eksperimen atau eksperimen semu yang menggunakan desain penelitian group pretest posttest design. Model ATI sebagai variabel bebas dan kemampuan kognitif siswa sebagai variabel terikat. Populasi dalam penelitian adalah seluruh siswa kelas X MA AlIttihad Tanara tahun ajaran 2017/2018. Sampel dalam penelitian ini terdiri dari dua kelas dengan jumlah 68 orang (X MIA 1 sebagai kelas eksperimen 34 siswa dan X MIA 2 sebagai kelas kontrol 34 siswa ). Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tehnik tes berupa soal pilihan ganda sebanyak 20. Data dianalisis dengan uji statistik parametrik yaitu uji t, diperoleh nilai signifikansi 0,004 < (a = 0,05) maka H0 ditolak, yang artinya terdapat pengaruh penggunaan model pembelajaran ATI terhadap kemampuan kognitif siswa pada pembelajaran biologi
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 16 Nov 2021 09:26
Last Modified: 16 Nov 2021 09:26
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/7063

Actions (login required)

View Item View Item