Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Kemampuan Kognitif Siswa pada Subkonsep Sistem Pencernaan Manusia di Kelas XI SMA Negeri 5 Kota Serang melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif tipe STAD (Student Teams Achievement Division)“.

Khadijah, Siti (2015) Kemampuan Kognitif Siswa pada Subkonsep Sistem Pencernaan Manusia di Kelas XI SMA Negeri 5 Kota Serang melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif tipe STAD (Student Teams Achievement Division)“. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA SUBKONSEP SISTEM PENCERNAAN MANUSIA DIKELAS XI SMA NEGERI 5 KOTA SERANG MELALU PENERAPAN~1.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2015.

Download (10MB)

Abstract

This study aimed to determine the application of cooperavite learning model STAD (Student Teams Achievement Division) at class XI IPA 4 high school 5 Serang city toward students cognitive ability on the subconcept of human digestive system. The research method used quasi-experimental with one group pretest-posttest design. The population in this study were all students of class XI high school 5 Serang term II on academic year 2013-2014. The samples used was class XI IPA 4, with 30 students was given with cooperative learning model type STAD. The sampling technique used in this study were simple random sampling. The instruments used was multiple choice and observation sheets. Analysis of the results of hypothesis testing using t-test at significance level 95% (α 0,05), showed an average value pretest and posttest of students cognitive ability is 50,83 with enough category and 72,50 with good category. Based on the results t-test on students cognitive ability Ho is rejected. It revealed concluded that, cooperavite learning model type STAD improve students cognitive ability on the subconcept of human digestive system at class XI IPA 4 high school 5 Serang. Keywords: Cooperavite learning model type STAD, Cognitive ability, Human digestive system.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAmelia, Evi197207272005012001
Thesis advisorMarianingsih, Pipit198408162008122004
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD (Student Teams Achievement Division) terhadap kemampuan kognitif siswa pada subkonsep sistem pencernaan pada manusia di kelas XI IPA 4 SMA Negeri 5 Kota Serang. Metode yang digunakan adalah metode eksperimen semu dengan desain penelitian one group pretest- posttest. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI SMA Negeri 5 Kota Serang semester II tahun ajaran 2013-2014. Sampel yang digunakan yaitu kelas XI IPA 4 yang terdiri dari 30 siswa. Teknik pengambilan sampel yaitu dengan cara simple random sampling, yang diberi perlakuan dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe STAD. Instrumen yang digunakan adalah tes objektif berupa pilihan ganda dan lembar observasi keterlaksanaan pembelajaran. Analisis hipotesis data menggunakan uji-t pada taraf signifikansi 95% (α 0,05), menunjukkan nilai rata-rata pretest dan postest kemampuan kognitif siswa yaitu 50,83 dengan kategori cukup dan 72,50 dengan kategori baik. Berdasarkan hasil uji-t menunjukkan Ho ditolak yang berarti ada pengaruh terhadap kemampuan kognitif siswa pada subkonsep sistem pencernaan pada manusia di kelas XI IPA 4 SMA Negeri 5 Kota serang. Kata Kunci: Model pembelajaran kooperatif tipe STAD, Kemampuan kognitif siswa, Sistem pencernaan pada manusia.
Uncontrolled Keywords: Kata Kunci: Model pembelajaran kooperatif tipe STAD, Kemampuan kognitif siswa, Sistem pencernaan pada manusia. keywords: Cooperavite learning model type STAD, Cognitive ability, Human digestive system.
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QH Natural history
Q Science > QH Natural history > QH301 Biology
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 15 Nov 2021 14:47
Last Modified: 15 Nov 2021 14:47
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/6903

Actions (login required)

View Item View Item