Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA SUBKONSEP PERTUKARAN GAS MELALUI PRAKTIKUM BERBASIS INKUIRI TERBIMBING DI SMA NEGERI 4 TANGERANG

Lungit layungsari, Rindang (2014) KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA SUBKONSEP PERTUKARAN GAS MELALUI PRAKTIKUM BERBASIS INKUIRI TERBIMBING DI SMA NEGERI 4 TANGERANG. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA SUBKONSEP PERTUKARAN GAS MELALUI PRAKTIKUM BERBASIS INKUIRI TERBIMBING DI SMA NEGERI 4 T~1.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2014.

Download (4MB)

Abstract

The aims is to determines the cognitive ability of students in concept of human respiratiory system through guided inquiry laboratory . The method of the research is descriptive method. Population used in the research is the eleven science of SMA Negeri 4 Tangerang, the sample of the research used eleven grade science students which contains 39 students. The instrument of the research is used the objective tests as multiple choice, observation sheets and angket . The results of this research showed that the average value of the initial test is 48,71 and an average value of the final test is 84,61 . Having obtained the gain, it is known that the cognitive ability of students by using productive question in creased 35,3 . the result of the students responses is 78.07 % about the guided inquiry laboratory in the excellent category and 21,727% in the good category. Based on the data, we can conclude that guided inquiry laboratory can help improve cognitive skills of student on the human respiratory subconcepts. Keywords: Cognitive Ability, guided inquiry laboratory, Human respiratory system

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorOKtorida Khastini, Rida198110282008012017
Thesis advisorAmelia, Evi197207272005012001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan kognitif siswa pada konsep sistem pernapasan melalui praktikum berbasis inkuiri terbimbing pertukaran gas di SMA Negeri 4 Tangerang. . Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI IPA SMA Negeri 4 Tangerang , sampel yang digunakan adalah siswa kelas XI IPA 4 sebanyak 39 siswa. Teknik pengumpulan data berupa tes objektif, lembar observasi guru dan angket. Berdasarkan dari hasil penelitian diperoleh nilai rata-rata tes awal sebesar 48,71 dan nilai rata-rata tes akhir sebesar 84,61. Setelah diperoleh gain, dapat diketahui bahwa kemampuan kognitif siswa dengan menggunakan praktikum inkuiri terbimbing meningkat sebesar 35,3. Hasil analisis respon siswa adalah 78,07% mengenai praktikum inkuiry terbimbing dalam kategori sangat baik, dan 21,72 % dalam kategori baik. Berdasarkan data tersebut dapat disimpulkan bahwa praktikum berbasis inkuiri terpimpin dapat membantu meningkatkan kemampuan kognitif siswa pada konsep sistem pernapasan manusia. Kata Kunci : Kemampuan Kognitif, Praktikum Inkuiri Terbimbing, Sistem Pernapasan Manusia.
Uncontrolled Keywords: Kata Kunci : Kemampuan Kognitif, Praktikum Inkuiri Terbimbing, Sistem Pernapasan Manusia. Keywords: Cognitive Ability, guided inquiry laboratory, Human respiratory system
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QH Natural history
Q Science > QH Natural history > QH301 Biology
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 15 Nov 2021 14:41
Last Modified: 15 Nov 2021 14:41
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/6896

Actions (login required)

View Item View Item