Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TEAM ASSISTED INDIVIDUALIZATION MENGGUNAKAN MIND MAPPING TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA PADA MATERI SISTEM EKSKRESI KELAS XI

NOPIYANTI, MITA (2025) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TEAM ASSISTED INDIVIDUALIZATION MENGGUNAKAN MIND MAPPING TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA PADA MATERI SISTEM EKSKRESI KELAS XI. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
MITA NOPIYANTI_2224180081_FULL TEXT .pdf
Restricted to Registered users only

Download (13MB)
[img] Text (SKRIPSI)
MITA NOPIYANTI_2224180081_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (63kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MITA NOPIYANTI_2224180081_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (890kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MITA NOPIYANTI_2224180081_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (395kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MITA NOPIYANTI_2224180081_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (338kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MITA NOPIYANTI_2224180081_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (316kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MITA NOPIYANTI_2224180081_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (185kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MITA NOPIYANTI_2224180081_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (209kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MITA NOPIYANTI_2224180081_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (12MB)

Abstract

This study aims to determine the effect of the team assisted individualization learning model using mind mapping on students' cognitive learning outcomes on the excretory system material for class XI at SMAS Nur El-Falah. The method used is a quasi-experimental with a Pretest-Postest Control Group Design. The population in this study were all students of class XI who have 2 classes, namely XI 1 and XI 2. The sample of this study consisted of two classes, namely class XI 1 as the experimental class and XI 2 as the control class selected by saturated sampling. The saturated sampling technique is a sampling determination technique when all members of the population are used as samples. The results of this study can be concluded that the average cognitive learning outcomes of students increased to 77.67 in the experimental class and in the control class increased to 71.26. and the results of the hypothesis test of students' cognitive learning outcomes using the t test (paired sample t-test) obtained results where 0.000 < 0.05, there is an effect of the team assisted individualization learning model using mind mapping on students' cognitive learning outcomes on the excretory system material for class XI at SMAS Nur El-Falah.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHENDRIYANI, MILA ERMILA197509192003122002
Thesis advisorRATNASARI, DWI198808062024212032
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran team assisted individualization menggunakan mind mapping terhadap hasil belajar kognitif siswa pada materi sistem ekskresi kelas XI di SMAS Nur El-Falah. Metode yang digunakan kuasi eksperimen dengan desain Pretest-Postest Control Grup Design. Populasi pada penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI yang memiliki 2 kelas yaitu XI 1 dan XI 2. Sampel penelitian ini terdiri dari dua kelas, yaitu kelas XI 1 sebagai kelas eksperimen dan XI 2 sebagai kelas kontrol dipilih secara sampling jenu (total sampling), di mana seluruh anggota populasi dijadikan sampel karena jumlah populasi yang relatif kecil dan memungkinkan untuk diteliti secara menyeluruh. Hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa rata-rata hasil belajar kognitif siswa mengalami peningkatan menjadi 77,67 pada kelas eksperimen dan pada kelas kontrol mengalami peningkatan menjadi 71,26, dan hasil uji hipotesis hasil belajar kognitif siswa dengan menggunakan uji t (paired sample t-test) memperoleh hasil yaitu di mana 0,000 < 0,05, terdapat pengaruh model pembelajaran team assisted individualization menggunakan mind mapping terhadap hasil belajar kognitif siswa pada materi sistem ekskresi kelas XI di SMAS Nur El-Falah.
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Mita Nopiyanti
Date Deposited: 24 Jul 2025 07:36
Last Modified: 24 Jul 2025 07:36
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/52630

Actions (login required)

View Item View Item