Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENGELOLAAN BEBAN KOGNITIF TERHADAP PENINGKATAN KECAKAPAN MATEMATIS SISWA DI SMPN 9 KOTA SERANG

PERMANA, MUHAMAD JENI (2025) PENGARUH PENGELOLAAN BEBAN KOGNITIF TERHADAP PENINGKATAN KECAKAPAN MATEMATIS SISWA DI SMPN 9 KOTA SERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Muhamad Jeni Permana_2225200021_FullText.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Muhamad Jeni Permana_2225200021_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (872kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Muhamad Jeni Permana_2225200021_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (438kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Muhamad Jeni Permana_2225200021_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (497kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Muhamad Jeni Permana_2225200021_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (609kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Muhamad Jeni Permana_2225200021_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (223kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Muhamad Jeni Permana_2225200021_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (262kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Muhamad Jeni Permana_2225200021_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Muhamad Jeni Permana_2225200021_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (505kB)

Abstract

This study aims to analyze the effect of applying the Problem Based Learning (PBL) model which is adjusted to the principles of Cognitive Load Theory on improving students' conceptual understanding and mathematical problem solving skills. This study was conducted at SMP Negeri 9 Serang City in the 2024/2025 academic year by involving two sample groups, namely class VII G as an experimental group that received PBL learning based on cognitive load management, and class VII I as a control group that received PBL learning without cognitive load management.. This research uses a mixed-method approach with a Quasi Experimental design, where quantitative methods act as the main approach and qualitative methods as a complement. The focus of the study was limited to two indicators of mathematical competence, namely conceptual understanding and strategic competence, which includes the ability to solve problems. The analysis showed that students in the experimental group showed significantly higher achievement than the control group in both aspects. In addition, the PBL learning approach that considers cognitive load proved effective in leveling the learning outcomes of students with varying initial abilities, whether low, medium or high.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHENDRAYANA, AAN197503232003121001
Thesis advisorFATHURROHMAN, MAMAN198209252006041001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh penerapan model Problem Based Learning (PBL) yang disesuaikan dengan prinsip Cognitive Load Theory terhadap peningkatan pemahaman konseptual dan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. Penelitian ini dilaksanakan di SMP Negeri 9 Kota Serang pada tahun ajaran 2024/2025 dengan melibatkan dua kelompok sampel, yakni kelas VII G sebagai kelompok eksperimen yang menerima pembelajaran PBL berbasis pengelolaan beban kognitif, serta kelas VII I sebagai kelompok kontrol yang memperoleh pembelajaran PBL tanpa pengelolaan beban kognitif. Penelitian ini menggunakan pendekatan metode campuran dengan desain Quasi Experimental, di mana metode kuantitatif berperan sebagai pendekatan utama dan metode kualitatif sebagai pelengkap. Fokus kajian terbatas pada dua indikator kompetensi matematis, yaitu pemahaman konseptual dan kompetensi strategis, yang mencakup kemampuan dalam menyelesaikan masalah. Hasil analisis menunjukkan bahwa siswa pada kelompok eksperimen menunjukkan capaian yang secara signifikan lebih tinggi dibandingkan kelompok kontrol dalam kedua aspek tersebut. Selain itu, pendekatan pembelajaran PBL yang mempertimbangkan beban kognitif terbukti efektif dalam meratakan hasil belajar siswa dengan kemampuan awal yang bervariasi, baik rendah, sedang, maupun tinggi.
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QA Mathematics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Muhamad Jeni Permana
Date Deposited: 28 Jul 2025 01:58
Last Modified: 28 Jul 2025 01:58
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/52203

Actions (login required)

View Item View Item