Muslimah, Shafftina Syifa (2025) Pengaruh Permainan Recycle Box terhadap Keterampilan Numerasi Anak Usia 5-6 Tahun. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
![]() |
Text (SKRIPSI)
Shafftina Syifa Muslimah_2228210058_Full Teks.pdf Restricted to Registered users only Download (5MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Shafftina Syifa Muslimah_2228210058_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (95kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Shafftina Syifa Muslimah_2228210058_01.pdf Restricted to Registered users only Download (954kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Shafftina Syifa Muslimah_2228210058_02.pdf Restricted to Registered users only Download (890kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Shafftina Syifa Muslimah_2228210058_03.pdf Restricted to Registered users only Download (508kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Shafftina Syifa Muslimah_2228210058_04.pdf Restricted to Registered users only Download (451kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Shafftina Syifa Muslimah_2228210058_05.pdf Restricted to Registered users only Download (215kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Shafftina Syifa Muslimah_2228210058_ref.pdf Restricted to Registered users only Download (252kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Shafftina Syifa Muslimah_2228210058_Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Abstract
This study aims to find the effect of the Recycle Box game on the numeracy skills of early childhood and focus on the age of 5-6 years, the background of this study is the low numeracy skills of children in Indonesia, this is shown by several PISA surveys from the past 3 years, namely 2018, 2019, 2022, the last results have decreased significantly, one of which was when the Covid-19 pandemic occurred learning loss, therefore it is necessary to try to improve numeracy again, one of which is using concrete and fun learning media for early childhood to try starting from the closest environment, namely at TKIT Bina Bangsa Serang Banten. The method used is a quasi-experiment with a nonequivalent control group design, the sample used consists of two groups, namely the experimental group and the control group with the age studied 5-6 years, the population taken is 30 children and the sample used is 15 children in each group. The data for this study uses observation techniques and data is collected by conducting a pretest and posttest. The analysis technique used is the T-test using SPSS 26. Thus, the results of the Recycle Box educational game media have a positive effect. From the results of the SPPSS calculation, the pretest results between 0.129 are greater than 0.05, so it can be concluded that there is no significant difference between the results of the control and experimental class values, the posttest results between 0.001 are less than 0.05, so it can be concluded that there is a significant difference between the results of the control and experimental class values. Keywords: Recycle Box Game, Numeracy Skills, Early Childhood
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian saat ini memiliki tujuan untuk mencari pengaruh dari permainan Recycle Box terhadap keterampilan numerasi anak usia dini dan fokus diusia 5-6 tahun, yang melatarbelakangi penelitian ini rendahnya keterampilan numerasi anak di Indonesia hal ini di tunjukan berberapa survai PISA dari 3 tahun kebelakang yaitu tahun 2018, 2019, 2022 hasil terakhir mengalami sangat penurunan salah satunya ketika pandemi Covid-19 terjadi learning loss maka dari itu perlu mengupayakan peningkatan numerasi kembali salah satunya menggunakan media pembelajaran yang konkrit serta menyenangkan untuk anak usia dini untuk mengupayakanya mulai dari lingkungan terdekat yaitu di TKIT Bina Bangsa Serang Banten. Metode yang digunakan menggunakan quasi eksperiment dengan desain nonequivalent control group design, sampel yang di gunakan terdiri dari dua kelompok yaitu kelompok eksperimen dan kelompok kontrol dengan usia yang diteliti 5-6 tahun populasi yang diambil 30 anak dan sampel yang digunakan 15 anak disetiap kelompok. Data penelitian ini menggunakan teknik observasi dan data dikumpulkan dengan melaksanakan prettest dan posttest. Tenik analisis yang digunakan Uji T dengan menggunakan spss 26. Demikan hasil dari media permainan edukatif Recyle Box berpengaruh positif Dari hasil perhitungan SPPSS hasil pretest antara sebesar 0.129 lebih besar dari 0.05 maka dapat diambil keputusan bahwa tidak terdapat perbedaan yang signifikan antara hasil nilai kelas kontrol dan eksperimen, hasil postest antara sebesar 0.001 lebih kecil dari 0.05 maka dapat diambil keputusan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan antara hasil nilai kelas kontrol dan eksperimen. Kata Kunci: Permainan Recycle Box, Keterampilan numerasi, anak usia dini | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LC Special aspects of education L Education > LC Special aspects of education > LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD |
|||||||||
Depositing User: | Shafftina Syifa Muslimah | |||||||||
Date Deposited: | 24 Jul 2025 08:35 | |||||||||
Last Modified: | 24 Jul 2025 08:35 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/52059 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |