Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Hyperpersonal Relationship pada Komunikasi Virtual Penggemar Anime di Media Sosial X (Studi Netnografi pada Followers @JPFBASE)

Tiffany, Dania (2025) Hyperpersonal Relationship pada Komunikasi Virtual Penggemar Anime di Media Sosial X (Studi Netnografi pada Followers @JPFBASE). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Dania Tiffany_6662210100_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
Dania Tiffany_6662210100_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (16kB)
[img] Text
Dania Tiffany_6662210100_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (520kB)
[img] Text
Dania Tiffany_6662210100_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (376kB)
[img] Text
Dania Tiffany_6662210100_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Dania Tiffany_6662210100_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (248kB)
[img] Text
Dania Tiffany_6662210100_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (405kB)
[img] Text
Dania Tiffany_6662210100_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (220kB)
[img] Text
Dania Tiffany_6662210100_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (787kB)

Abstract

Public perception often views anime fans as antisocial individuals, which leads many of them to conceal their identities in real-life social settings. However, as inherently social beings, anime fans still have a need to exchange information and form social connections. As a result, they turn to Social Media X as a platform for communication and interaction among fellow fans. This study aims to explore how hyperpersonal relationships are formed among followers of the @JPFBASE account on Social Media X, as well as to identify the patterns of hyperpersonal relationships among these followers. The research employs the Hyperpersonal Communication Model as its theoretical framework, using a qualitative interpretive approach and the netnographic method. The findings reveal that hyperpersonal relationships are formed due to four key stimuli. First, selective message receivers—anime fans as recipients tend to filter the information they want to receive and choose how they engage with others. Second, message senders are able to express themselves—on Social Media X, anime fans can curate the information they post, present themselves differently from their offline personas, and use pseudonyms created specifically for online use. Third, the communication channel enables asynchronous interaction, eliminating the constraints of space and time. Lastly, feedback is present in both positive and negative forms. The relationship patterns that emerge from hyperpersonal communication include a high degree of emotional closeness, intense and open interactions, and two-way communication.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHandaningtias, Uliviana Restu198107172006042003
Additional Information: Persepsi masyarakat yang mengatakan bahwa penggemar anime merupakan pribadi yang anti-sosial, yang membuat mereka menyembunyikan identitasnya di kehidupan sosial. Meskipun begitu, sebagai makhluk sosial, penggemar anime tetap memiliki kebutuhan untuk bertukar informasi dan menciptakan hubungan sosial dan menggunakan Media Sosial X sebagai wadah untuk melakukan komunikasi antar penggemar. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan hyperpersonal terbentuk di kalangan pengikut akun @JPFBASE pada Media Sosial X dan utuk mengetahui pola hubungan hyperpersonal pengikut akun @JPFBASE pada Media Sosial X. Teori yang digunakan pada penelitian ini adalah Model Komunikasi Hyperpersonal dengan pendekatan kualitatif interpretif dengan metode netnografi. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa terbentuknya hubungan hyperpersonal diakibatkan dengan adanya 4 stimultan, yaitu penerima pesan yang selektif, seorang penggemar anime sebagai penerima dapat memilah informasi yang ingin ia terima dan memilih bagaimana lawan bicaranya. Kedua, pengirim pesan yang dapat mengekspresikan diri, pada Media Sosial X, penggemar anime dapat menyaring informasi sebelum diunggah, mengekspresikan diri dengan berbeda di kehidupan nyata, dan menggunakan nama yang dibuat khusus untuk media sosial. Ketiga, saluran pesan yang membentuk komunikasi menjadi asynchronous karena hilangnya jarak ruang dan waktu, dan terakhir umpan balik yang berbentuk positif dan negatif. Pola hubungan yang terbentuk dalam hubungan hyperpersonal adalah kedekatan emosional yang tinggi, hubungan yang intens dan terbuka, serta komunikasi secara dua arah.
Uncontrolled Keywords: Anime Fans, Hyperpersonal, Social Media X, Virtual Communication. Hyperpersonal, Komunikasi Virtual, Media Sosial X, Penggemar Anime
Subjects: Communication > Communication (General)
Divisions: 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 70201-Program Studi Ilmu Komunikasi
06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
Depositing User: Ms Dania Tiffany
Date Deposited: 25 Jul 2025 07:25
Last Modified: 25 Jul 2025 07:25
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/51270

Actions (login required)

View Item View Item