Aulia, Siti Atikah (2025) IMPLEMENTASI METODE TILAWATI DALAM PEMBELAJARAN MEMBACA AL-QUR’AN PADA ANAK USIA 4-5 TAHUN DI TK ISLAM TIRTAYASA (Penelitian Kualitatif Deskriptif di TK Islam Tirtayasa). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI ATIKAH AULIA_2228210004_FULLTEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (5MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI ATIKAH AULIA_2228210004_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI ATIKAH AULIA_2228210004_02.pdf Restricted to Registered users only Download (485kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI ATIKAH AULIA_2228210004_03.pdf Restricted to Registered users only Download (288kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI ATIKAH AULIA_2228210004_04.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI ATIKAH AULIA_2228210004_05.pdf Restricted to Registered users only Download (132kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI ATIKAH AULIA_2228210004_LAMP.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI ATIKAH AULIA_2228210004_REF.pdf Restricted to Registered users only Download (243kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI ATIKAH AULIA_2228210004_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (55kB) |
Abstract
The purpose of this study was to describe the planning, describe the implementation and evaluate learning to read the Qur'an with the Tilawati Method for children aged 4-5 years at Tirtayasa Islamic Kindergarten. The method used is a descriptive qualitative approach with data collection techniques through observation, interviews, and documentation. Research Results The implementation of the tilawati method in learning the Qur'an for children aged 4-5 years has been seen to be very good. With the application of the tilawati method in learning the Qur'an, it can make it easier for children to recognize the hijaiyah letters very well. With the evaluation of munaqosyah, parents can see the development of children in reading the Qur'an and by holding an evaluation every year, children will be better at learning and reciting it. Good communication with parents, adequate teachers and the availability of appropriate media and teaching aids are important supporting factors in the smooth running of the learning process.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Tujuan pada penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan perencanaan, menggambarkan pelaksanaan dan mengevaluasi pembelajaran membaca Al-Qur’an dengan Metode Tilawati pada anak usia 4-5 tahun di TK Islam Tirtayasa. Metode yang digunakan adalah pendekatan kualitatif deskriptif dengan teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil Penelitian Implementasi metode tilawati dalam pembelajaran Al Qur’an pada anak usia 4-5 tahun sudah terlihat sangat baik. Dengan penerapan metode tilawati dalam pembelajaran Al-Qur’an dapat mempermudah anak untuk mengenal huruf hijaiyah dengan sangat baik. Dengan adanya evaluasi munaqosyah orang tua dapat melihat perkembangan anak dalam membaca Al-Qur'an dan dengan diadakannya evaluasi setiap tahunnya akan membuat anak semakin baik dalam mempelajari dan melafalkannya. Komunikasi yang baik dengan orang tua, guru yang memadai dan ketersediaan media dan alat peraga yang sesuai menjadi faktor pendukung yang penting dalam kelancaran proses pembelajaran. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Al-Qur'an, tilawati method, learning, kindergarten al-qur’an, metode tilawati, belajar, taman kanak-kanak. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LC Special aspects of education L Education > LC Special aspects of education > LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD |
|||||||||
Depositing User: | Siti Atikah Aulia Tika | |||||||||
Date Deposited: | 25 Jul 2025 09:22 | |||||||||
Last Modified: | 25 Jul 2025 09:22 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/51150 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |