Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN METODE DIRECT INSTRUCTION DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN SENI HENNA MOTIF FLORA BAGI ANAK TUNARUNGU DI SKH NEGERI 01 PANDEGLANG

Aulia, Ishna Nahwal (2025) PENERAPAN METODE DIRECT INSTRUCTION DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN SENI HENNA MOTIF FLORA BAGI ANAK TUNARUNGU DI SKH NEGERI 01 PANDEGLANG. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text (SKRIPSI)
ISHNA NAHWAL AULIA_2287210022_FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (11MB)
[img] Text (SKRIPSI)
ISHNA NAHWAL AULIA_2287210022_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (206kB)
[img] Text (SKRIPSI)
ISHNA NAHWAL AULIA_2287210022_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
ISHNA NAHWAL AULIA_2287210022_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
ISHNA NAHWAL AULIA_2287210022_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (684kB)
[img] Text (SKRIPSI)
ISHNA NAHWAL AULIA_2287210022_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
ISHNA NAHWAL AULIA_2287210022_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (187kB)
[img] Text (SKRIPSI)
ISHNA NAHWAL AULIA_2287210022_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (434kB)
[img] Text (SKRIPSI)
ISHNA NAHWAL AULIA_2287210022_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8MB)

Abstract

This study aims to improve the skills of deaf students in henna art makeup skills with floral motifs by using the direct instruction method in their learning. This study uses an experimental research method with a quantitative approach and a one group pretest and posttest design which is then processed using the Wilcoxon test on the research subjects, namely deaf students at SMALB phase E, class X at SKh Negeri 01 Pandeglang, totaling 4 students. the data collection technique used is the form of a test. Learning henna art skills with floral motifs is an effort to develop students' abilities in the vocational field according to the child's interests and talents which in the future can be developed either as personal needs or as provisions for students in the future in the field of work. The learning method applied in this study is the direct instruction method or direct learning method. Based on the results of the analysis using the Wilcoxon test formula, it shows that Tcount = 10, and the level of importance is 0.05 with the number of N = 4, Ttable = 0 is obtained, then H0 is rejected because Tcount > Ttable, meaning that the hypothesis proposed in this study is accepted. This shows that the direct instruction method has an effect on improving the henna art skills of floral motifs of deaf children at SKh Negeri 01 Pandeglang.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorPratama, Toni Yudha0014118702
Thesis advisorUtami, Yuni Tanjung198706282019032008
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan siswa tunarungu dalam keterampilan tata rias seni henna motif flora dengan menggunakan metode direct instruction dalam pembelajarannya. Penelitian ini menggunakan metode penelitian eksperimen dengan pendekatan kuantitatif dan desain one group pretest dan posttest yang kemudian diolah dengan menggunakan uji wilcoxon pada subjek penelitian yaitu siswa tunarungu tingkat SMALB fase E, kelas X di SKh Negeri 01 Pandeglang yang berjumlah 4 orang siswa. teknik pengumpulan data yang diambil adalah bentuk tes. Pembelajaran keterampilan seni henna motif flora ini merupakan upaya pengembangan kemampuan siswa dalam bidang vokasional sesuai dengan minat dan bakat anak yang kedepannya dapat dikembangkan baik itu sebagai kebutuhan pribadi ataupun menjadi bekal siswa di kemudian hari dalam bidang pekerjaan. Metode pembelajaran yang diterapkan dalam penelitian ini yaitu metode direct instruction atau metode pembelajaran langsung. Berdasarkan hasil analisis dengan menggunakan rumus uji wilcoxon menunjukkan bahwa Thitung = 10, dan taraf kepentingan 0,05 dengan jumlah N = 4, diperoleh Ttabel = 0, maka H0 ditolak karena Thitung > Ttabel, artinya hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini diterima. Hal ini menunjukkan bahwa metode direct instruction berpengaruh dalam meningkatkan keterampilan seni henna motif flora anak tunarungu di SKh Negeri 01 Pandeglang.
Uncontrolled Keywords: Direct instruction method, floral motif henna art, deaf children Metode direct instruction, seni henna motif flora, anak tunarungu
Subjects: L Education > LC Special aspects of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Khusus
Depositing User: ISHNA NAHWAL AULIA
Date Deposited: 11 Jul 2025 02:33
Last Modified: 11 Jul 2025 02:33
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/50675

Actions (login required)

View Item View Item