Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN STEM-PJBL UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN PROSES SAINS PADA TOPIK JEJAK KARBON

EVELYN, AMELIANDA (2025) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN STEM-PJBL UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN PROSES SAINS PADA TOPIK JEJAK KARBON. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Amelianda Evelyn_2282210066_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (25MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Amelianda Evelyn_2282210066_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (353kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Amelianda Evelyn_2282210066_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Amelianda Evelyn_2282210066_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (788kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Amelianda Evelyn_2282210066_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (483kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Amelianda Evelyn_2282210066_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (941kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Amelianda Evelyn_2282210066_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (234kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Amelianda Evelyn_2282210066_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (270kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Amelianda Evelyn_2282210066_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (23MB)

Abstract

The inclusion of KPS in learning activities can train student’s abilities to solve scientific problems they encounter, can be developed using a learning model that actively involves students and provides them with opportunities to experiment, the STEM-PjBL learning model. This study aims to determine the differences before and after the implementation of the STEM-PjBL learning model in improving KPS on the topic of carbon footprint. This research uses a quantitative pre-experimental with a one group pretest-posttest design. The sample consisted of 33 students from class XII-Chemistry 1 at SMAN 6 Kota Serang, selected using a purposive sampling technique. This research employed several instrument, including teaching modules, student worksheets (LKPD), and KPS test questions. Data were analyzed descriptively using Microsoft Excel and inferentially using validity tests, reliability tests, normality tests, and paired sample t-test for hypothesis using the IBM SPSS Statistic 25. The study successfully demonstrated a significant difference before and after the implementation of the STEM-PjBL learning model to improve KPS on the topic of carbon footprint with a sig.(2-tailed) value of 0.000 in the hypothesis test. In addition, there was a 37% increase in the average test score percentage. Observation sheets also showed an overall average percentage of 86% the “very good” category.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorZIDNY, ROBBY198908152015041002
Thesis advisorAISYAH, RATNA SARI SITI198911042022032003
Additional Information: Adanya keterampilan proses sains dalam kegiatan pembelajaran dapat melatih kemampuan peserta didik dalam memecahkan masalah ilmiah yang dihadapinya, dapat dilatih menggunakan model pembelajaran yang melibatkan peserta didik sehingga memiliki ruang untuk bereksperimen, yaitu model pembelajaran STEM-PjBL. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan sebelum dan setelah diterapkannya model pembelajaran STEM-PjBL untuk meningkatkan KPS pada topik jejak karbon. Jenis penelitian ini adalah kuantitatif pre experimental dengan pretest-posttest one group design. Sampel yang digunakan dalam penelitian terdiri atas 33 peserta didik kelas XII-Kimia 1 di SMAN 6 Kota Serang yang diambil menggunakan teknik purposive sampling. Penelitian ini terdiri dari beberapa jenis pengukur berupa modul ajar, LKPD, dan soal tes KPS. Data penelitian yang diperoleh secara deskriptif statistik menggunakan Microsoft Excel dan analisis inferensial seperti uji validitas, realibilitas, normalitas, dan paired sample t-test untuk menguji hipotesis menggunakan aplikasi IBM SPSS Statistic 25. Penelitian yang dilakukan berhasil menunjukkan adanya perbedaan sebelum dan setelah diterapkannya model pembelajaran STEM-PjBL untuk meningkatkan KPS pada topik jejak karbon dengan nilai sig.(2-tailed) pada uji hipotesis sebesar 0.000. Selain itu, diperoleh juga selisih persentase nilai rata-rata jawaban tes sebesar 37%. Sedangkan, untuk lembar observasi diperoleh rata-rata persentase keseluruhan sebesar 86% kategori sangat baik.
Uncontrolled Keywords: STEM-PjBL Learning Model, Process Science Skills, Carbon Footprint, Voltaic Cell Application. Model Pembelajaran STEM-PjBL, Keterampilan Proses Sains, Jejak Karbon, Aplikasi Sel Volta.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84204-Jurusan Pendidikan Kimia
Depositing User: Amel ianda Evelyn
Date Deposited: 11 Jul 2025 06:43
Last Modified: 11 Jul 2025 06:43
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/50616

Actions (login required)

View Item View Item