Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH KOMUNIKASI POLITIK MEDIA BALIHO CALEG TERHADAP PERILAKU MEMILIH PEMILIH PEMULA DI RANGKASBITUNG

KUSUMAWATI, LUSI (2025) PENGARUH KOMUNIKASI POLITIK MEDIA BALIHO CALEG TERHADAP PERILAKU MEMILIH PEMILIH PEMULA DI RANGKASBITUNG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Lusi Kusumawati_6670200068_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text
Lusi Kusumawati_6670200068_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (395kB)
[img] Text
Lusi Kusumawati_6670200068_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (698kB)
[img] Text
Lusi Kusumawati_6670200068_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (381kB)
[img] Text
Lusi Kusumawati_6670200068_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Lusi Kusumawati_6670200068_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (11kB)
[img] Text
Lusi Kusumawati_6670200068_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (384kB)
[img] Text
Lusi Kusumawati_6670200068_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
Lusi Kusumawati_6670200068_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

This study aims to measure the influence of political communication of billboard media on the voting behavior of new voters in Rangkasbitung, the issue of ease of use of billboard media for campaign media is still considered efficient and effective in reaching various groups of people because it is easy to install in strategic locations, forming a positive image of legislative candidates, and not all groups of people intensively use digital media, especially in rural areas. Although billboards can be effective in increasing awareness or popularity of candidates, billboard media often appears more as visual advertisements without context or informative in providing details about policies or real solutions to issues faced by the community, making billboards not convey the information needed by voters to make decisions based on clear and relevant policies. With this, the researcher wants to measure how influential the billboard media campaign is on the voting behavior of new voters in Rangkasbitung. This study uses the theory of agenda setting and rational voting behavior with quantitative research methods and simple linear regression analysis. The population in the study were new voters in the Rangkasbitung area with a sample of 100 respondents using the Probability Sampling sampling technique, namely Proportional Simple Random Sampling. The research results obtained by researchers show that legislative candidate billboard media still has shortcomings and weaknesses as a campaign medium, so it is considered to have no effect on attracting the voting behavior of new voters.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorDEWI, SHANTY KARTIKA198306052015042001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengukur pengaruh antara komunikasi politik media baliho dengan perilaku memilih pemilih pemula di rangkasbitung, persoalan mengenai kemudahan pemakaian media baliho untuk media kampanye masih dianggap efisien dan efektif untuk menjangkau berbagai kalangan masyarakat karena mudah dipasang pada lokasi starategis, membentuk citra positif caleg, dan tidak semua kalangan masyarakat intens memakai media digital terutama daerah perkampungan. Meskipun baliho dapat efektif dalam meningkatkan kesadaran atau popularitas calon, media baliho sering lebih muncul sebagai iklan visual tanpa konteks atau informatif dalam memberikan detail mengenai kebijakan atau solusi nyata bagi isu-isu yang dihadapi masyarakat, membuat baliho tidak menyampaikan informasi yang dibutuhkan oleh pemilih untuk membuat keputusan berdasarkan kebijakan yang jelas dan relevan. Dengan ini peneliti ingin mengukur seberapa berpengaruhnya kampanye media baliho terhadap perilaku memilih pemilih pemula di rangkasbitung. Penelitian ini menggunakan teori agenda setting dan perilaku memilih rasional dengan metode penelitian kuantitatif serta analisis regresi linear sederhana. Populasi dalam penelitian adalah pemilih pemula di wilayah rangkasbitung dengan sampel 100 responden menggunakan teknik sampling Probability Sampling yakni Proposional Simple Random Sampling. Hasil penelitian yang didapat peneliti bahwa media baliho caleg masih memiliki kekurangan dan kelemahan sebagai media kampanye sehingga dianggap tidak berpengaruh untuk menarik perilaku memilih pemilih pemula.
Uncontrolled Keywords: Political Communication, Billboard Media, Voting Behavior, New Voters. Komunikasi Politik, Media Baliho, Perilaku Memilih, Pemilih Pemula
Subjects: J Political Science > JF Political institutions (General)
Divisions: 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 65201-Program Studi Ilmu Pemerintahan
Depositing User: Lusi kusuma wati
Date Deposited: 09 Jul 2025 01:47
Last Modified: 09 Jul 2025 01:47
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/50517

Actions (login required)

View Item View Item