SUWIRDAH, SUWIRDAH (2025) PENGEMBANGAN E-MODUL AJAR MENGGUNAKAN MODEL STEM-PjBL UNTUK MELATIH KETERAMPILAN PROSES SAINS PADA KONTEKS JEJAK KARBON PENYEBAB PERUBAHAN IKLIM. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
![]() |
Text (SKRIPSI)
SUWIRDAH_2282210009_Full Text.pdf Restricted to Registered users only Download (14MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SUWIRDAH_2282210009_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (598kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SUWIRDAH_2282210009_02.pdf Restricted to Registered users only Download (532kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SUWIRDAH_2282210009_03.pdf Restricted to Registered users only Download (488kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SUWIRDAH_2282210009_04.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SUWIRDAH_2282210009_05.pdf Restricted to Registered users only Download (177kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SUWIRDAH_2282210009_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (201kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SUWIRDAH_2282210009_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (10MB) |
![]() |
Text
SUWIRDAH_2282210009_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
In the Merdeka curriculum, the learning tool used is the teaching module. Teachers have an important role in the preparation of learning tools, therefore the teaching module for the independent curriculum needs to be developed along with the development of teachers' pedagogical competence so that the techniques applied in the learning process can train students' science process skills. To train students' science process skills, one of the suitable methods in learning is STEM-PjBL. In climate change material related to carbon footprints, it is necessary to have a deep understanding of the material's link to events found in everyday life. Solutions that can be done in solving these problems through the development of teaching e-modules made using the STEM-PjBL learning model to train science process skills. The research design used is research (R&D) using the ADDIE model development. Data collection techniques were carried out using literature study analysis, questionnaires, and observations. The data analysis technique used Aikens index 0.79 with an error rate of 5% and used six material and media validators. The validation results obtained an average value of 0.93 and declared valid. Based on the results of the response to 38 students, the student response score was 75% with good criteria. In addition, the results of observations of students' science process skills were obtained.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Pada kurikulum Merdeka, perangkat pembelajaran yang digunakan adalah modul ajar. Guru memiliki peran yang penting dalam penyusunan perangkat belajar, karena itu modul ajar kurikulum merdeka perlu dikembangkan seiring dengan dikembangkannya kompetensi pedagogik guru sehingga teknik yang diterapkan dalam proses pembelajaran dapat melatih keterampilan proses sains peserta didik. Untuk melatih keterampilan proses sains peserta didik, salah satu metode yang cocok dalam pembelajaran adalah STEM-PjBL. Dalam materi perubahan iklim yang berhubungan dengan jejak karbon perlu pemahaman mendalam mengenai pengaitan materi terhadap peristiwa yang ditemukan di kehidupan sehari-hari. Solusi yang dapat dilakukan dalam memecahkan masalah tersebut melalui pengembangan terhadap E-Modul ajar yang dibuat dengan menggunakan model pembelajaran STEM-PjBL untuk melatih keterampilan proses sains. Desain penelitian yang digunakan adalah penelitian (R&D) menggunakan pengembangan model ADDIE. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan analisis studi literatur, angket, dan observasi. Teknik analisis data penelitian ini menggunakan indeks Aikens 0,79 dengan Tingkat kesalahan 5% dan menggunakan validator materi serta media sebanyak enam orang. Hasil validasi diperoleh nilai rata-rata 0,93 dan dinyatakan valid. Berdasarkan hasil respon terhadap 38 orang peserta didik, diperoleh nilai respon siswa 83% dengan kriteria sangat baik. Selain itu, hasil observasi keterampilan proses sains peserta didik diperoleh rata-rata senilai 88% dengan kriteria sangat baik. Dengan demikian, e-modul ajar menggunakan model STEM-PjBL untuk melatih keterampilan proses sains pada konteks jejak karbon penyebab perubahan iklim dinyatakan valid dan layak diimplementasikan saat pembelajaran. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | climate change, independent curriculum, science process skills, STEM-PjBL, teaching module keterampilan proses sains, kurikulum merdeka, modul ajar, perubahan iklim, STEM-PjBL | |||||||||
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education Q Science > QD Chemistry |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84204-Jurusan Pendidikan Kimia |
|||||||||
Depositing User: | SUWIRDAH WIRDAH SUWIRDAH | |||||||||
Date Deposited: | 10 Jul 2025 04:44 | |||||||||
Last Modified: | 10 Jul 2025 04:44 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/50469 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |