ROHMAINI, MILI (2025) PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN AUGMENTED REALITY TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF MATEMATIKA MATERI BANGUN RUANG PADA SISWA SMP. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
![]() |
Text (SKRIPSI)
MILI ROHMAINI_2225210019_FULLTEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (7MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
MILI ROHMAINI_2225210019_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
MILI ROHMAINI_2225210019_02.pdf Restricted to Registered users only Download (447kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
MILI ROHMAINI_2225210019_03.pdf Restricted to Registered users only Download (327kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
MILI ROHMAINI_2225210019_04.pdf Restricted to Registered users only Download (485kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
MILI ROHMAINI_2225210019_05.pdf Restricted to Registered users only Download (227kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
MILI ROHMAINI_2225210019_REF.pdf Restricted to Registered users only Download (237kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
MILI ROHMAINI_2225210019_LAMP.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
MILI ROHMAINI_2225210019_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (325kB) |
Abstract
This study examines the influence of Augmented Reality (AR)-based learning media on enhancing junior high school students' creative thinking abilities in solid geometry. The aim is to measure AR's effectiveness in improving students' understanding and creativity. The research target is eighth-grade students of SMP Negeri 3 Kota Serang, focusing on differences in abilities before and after learning. The study employs an experimental approach with a non-equivalent control group design. A total of 60 students were divided into two groups: an experimental group using AR media and a control group using conventional methods. Data were collected through pretests, posttests, and student response questionnaires. Statistical analysis was used to examine significant differences in learning outcomes and attitudes. The results show that AR media positively impacts students' creative thinking skills. The experimental group that used AR experienced a more significant increase in posttestscores compared to the control group. Additionally, student responses indicated high levels of participation, understanding, and motivation, with an average favorable category of 70%. These differences confirm the effectiveness of AR media in mathematics learning. The AR learning media “AR Bangun Ruang” effectively improves students’ creative thinking, concept comprehension, and motivation in solid geometry material. It is recommended that teachers integrate AR technology into learning and continue to develop this media for more optimal learning outcomes.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini mengkaji pengaruh media pembelajaran berbasis Augmented Reality (AR) terhadap peningkatan kemampuan berpikir kreatif siswa SMP pada materi bangun ruang. Tujuannya adalah mengukur efektivitas AR dalam meningkatkan pemahaman dan kreativitas siswa. Sasaran penelitian adalah siswa kelas VIII SMP Negeri 3 Kota Serang, dengan fokus pada perbedaan kemampuan sebelum dan sesudah pembelajaran. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan eksperimen dengan rancangan non-equivalent control group. Sampel 60 siswa dibagi menjadi dua kelompok: eksperimen yang menggunakan media AR dan kontrol dengan metode konvensional. Data dikumpulkan melalui pretest, posttest, dan angket respon siswa. Analisis statistik digunakan untuk menguji perbedaan signifikan hasil belajar dan sikap peserta. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan media AR berpengaruh positif terhadap peningkatan kemampuan berpikir kreatif siswa. Kelompok eksperimen yang menggunakan AR mengalami peningkatan nilai posttest yang lebih signifikan dibandingkan kelompok kontrol. Selain itu, angket respon siswa menunjukkan tingkat partisipasi, pemahaman, dan motivasi yang tinggi, dengan rata-rata kategori kuat sebesar 70%. Perbedaan ini menegaskan efektivitas media AR dalam proses pembelajaran matematika. Media pembelajaran AR “AR Bangun Ruang” efektif meningkatkan kemampuan berpikir kreatif, pemahaman konsep, dan motivasi siswa SMP dalam materi bangun ruang. Disarankan agar guru mengintegrasikan teknologi AR dalam pembelajaran, serta pengembangan media ini secara berkelanjutan untuk hasil belajar yang lebih optimal. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Learning Media, Augmented Reality, Creative Thinking Ability. Media Pembelajaran, Augmented Reality, Kemampuan Berpikir Kreatif. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LA History of education T Technology > T Technology (General) |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika |
|||||||||
Depositing User: | Mili Rohmaini MR | |||||||||
Date Deposited: | 09 Jul 2025 01:23 | |||||||||
Last Modified: | 09 Jul 2025 01:23 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/50427 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |