NURASIAH, SITI (2025) IMPLEMENTASI E-MODUL FISIKA TERINTEGRASI ESD PADA MATERI ENERGI TERBARUKAN UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI NURASIAH_2280210003_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI NURASIAH_2280210003_02.pdf Restricted to Registered users only Download (197kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI NURASIAH_2280210003_FULL TEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (9MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI NURASIAH_2280210003_03.pdf Restricted to Registered users only Download (203kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI NURASIAH_2280210003_04.pdf Restricted to Registered users only Download (666kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI NURASIAH_2280210003_05.pdf Restricted to Registered users only Download (62kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI NURASIAH_2280210003_REFF.pdf Restricted to Registered users only Download (219kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI NURASIAH_2280210003_LAMP.pdf Restricted to Registered users only Download (7MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI NURASIAH_2280210003_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (93kB) |
Abstract
This study aims to analyze the effectiveness of ESD integrated e-modules in improving students' critical thinking skills on renewable energy material. This research was conducted at SMA Negeri 6 Pandeglang in the 2024/2025 academic year. The method used in this study was a quasi-experimental study, with a pretest-posttest non-equivalent control group design research approach using two classes, namely the experimental class and the control class. The sample in this study was 60 students from grades X-9 and X-10. Data collection was carried out through pre-posttest sheets to determine student learning outcomes using ESD integrated physics e-modules on renewable energy material and questionnaires to measure student responses to the e-module. The results showed a significant difference in improving critical thinking skills between the experimental class and the control class. The N-gain results showed that the experimental class experienced a higher increase in critical thinking skills with an average value of 0.46 in the medium category compared to the control group with an average value of 0.27 in the low category.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Tujuan dari penelitian ini yaitu untuk menganalisis efektivitas e-modul terintegrasi ESD pada materi energi terbarukan dalam meningkatkan kemampuuan berpikir kritis siswa. Penelitian ini dilaksanakan di SMA Negeri 6 Pandeglang tahun ajaran 2024/2025. Penelitia ini menggunakan metode quasi eksperimen, dengan pendekatan penelitian pretest-posttest non-equivalent control group design menggunakan dua kelas yaitu kelas eksperimen dan kelas kontrol. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 60 siswa dari kelas X-9 dan kelas X-10. Pengumpulan data dilakukan melalui lembar pre-posttest untuk mengetahui hasil belajar siswa menggunakan e-modul fisika terintegrasi ESD pada materi energi terbarukan dan angket untuk mengukur respon siswa terhadap e-modul. Hasil penelitian menunjukkan adanya perbedaan yang signifikan dalam meningkatnya kemampuan berpikir kritis siswa antara kelas eksperimen dan kelas kontrol. hasil N-gain menunjukkan bahwa kelas eksperimen mengalami peningkatan kemampuan berpikir kritis yang lebih tinggi dengan nilai rata-rata 0.46 kategori sedang dibandingkan dengan kelompok kontrol dengan nilai rata-rata 0.27 kategori rendah. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | E-module, ESD, Renewable Energy, Critical Thinking E-Modul, ESD, Energi Terbarukan, Berpikir Kritis | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) Q Science > QC Physics |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84203-Jurusan Pendidikan Fisika |
|||||||||
Depositing User: | Siti Nurasiah | |||||||||
Date Deposited: | 03 Jul 2025 07:35 | |||||||||
Last Modified: | 03 Jul 2025 07:35 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/50134 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |