PAHRUDIN, IIP (2025) PENGARUH LINGKUNGAN SEKOLAH DAN LINGKUNGAN KELUARGA TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA MATA PELAJARAN GAMBAR TEKNIK KELAS X JURUSAN TKRO SMKN 7 KOTA SERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
![]() |
Text (SKRIPSI)
IIP PAHRUDIN_2284200009_01...pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
IIP PAHRUDIN_2284200009_02.pdf Restricted to Registered users only Download (261kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
IIP PAHRUDIN_2284200009_03.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
IIP PAHRUDIN_2284200009_04.pdf Restricted to Registered users only Download (878kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
IIP PAHRUDIN_2284200009_Full Text..pdf Restricted to Registered users only Download (8MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
IIP PAHRUDIN_2284200009_05.pdf Restricted to Registered users only Download (124kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
IIP PAHRUDIN_2284200009_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (198kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
IIP PAHRUDIN_2284200009_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
IIP PAHRUDIN_284200009_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (155kB) |
Abstract
The urgency of this research is very much needed considering that understanding and skills in technical drawing are very much needed to prepare students to face the world of work in the automotive industry. The purpose of this study is to determine the influence of the school environment and family environment together on student learning achievement in technical drawing subjects at SMKN 7 Serang City. The method used in this study uses the ex post facto type with a quantitative approach. The population includes all students registered in class X of the Automotive Department of SMKN 7 Serang City 2022/2023. The sampling technique uses a saturated sample technique with a sample size of 31 students. Data collection was carried out using questionnaires and documentation. Data analysis was carried out using multiple linear regression techniques to see the extent to which the effective contribution of the independent variable to the dependent variable. The results of the study showed that the influence of the school environment with a T-test value of 0.555 and the influence of the family environment with a T-test value of 1.230. Simultaneously, the influence of the school environment and family environment was 1.321. In the multiple linear regression test, the effective contribution in the determination coefficient value on the school environment and family environment variables to student learning achievement is 0.086. Thus, the results of the study indicate that the determination coefficient value has a low value (below the weak category). So the independent variables in this study have no effect on the dependent variable. This can be assumed because there are other factors that are greater and affect learning achievement.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Urgensi penelitian ini sangat di butuhkan mengingat pemahaman dan keterampilan dalam gambar teknik sangat diperlukan untuk mempersiapkan siswa menghadapi dunia kerja di industri otomotif. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengaruh lingkungan sekolah dan lingkungan keluarga secara bersama-sama terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran gambar teknik di SMKN 7 Kota Serang. Metode yang digunakan pada penelitian ini menggunakan jenis expost facto dengan pendekatan kuantitatif. Populasi mencakup semua siswa yang terdaftar di kelas X jurusan otomotif SMKN 7 Kota Serang 2022/2023. Teknik penggambilan sampel melalui teknik sampel jenuh dengan jumlah sampel 31 siswa. Pengumpualan data dilakukan dengan menggunakn angket serta dokumentasi. Analisis data dilakukan dengan teknik regresi linear berganda untuk melihat sejauh mana sumbangan efektif pengaruh variabel independen terhadpap dependen. Hasil penelitian menunjukan bahwa pengaruh lingkungan sekolah dengan nilai T-test sebesar 0,555 dan pengaruh lingkungan keluarga dengan nilai T-test sebesar 1,230. Secara simultan pengaruh lingkungan sekolah dan lingkungan keluarga sebesar1,321. Dalam uji regresi linear berganda, sumbangan efektif dalam nilai koefisien determinasi pada variabel lingkungan sekolah dan lingkungan keluarga terhadap prestasi belajar siswa sebesar 0,086. Dengan demikian, hasil penelitian menunjukan bahwa nilai koefisien determinasi memiliki nilai yang rendah (dibawah kategori lemah). Maka variabel independen dalam penelitian ini tidak memiliki pengaruh terhadap variabel dependen. Hal tersebut bisa asumsikan karena adanya faktor lain yang lebih besar dan mempengaruhi prestasi belajar.” | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | School environment, family environment, learning achievement, engineering drawing Lingkungan sekolah, lingkungan keluarga,prestasi belajar, gambar teknik | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 83203-Jurusan Pendidikan Vokasional Teknik Mesin 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan |
|||||||||
Depositing User: | Mr Iip Pahrudin | |||||||||
Date Deposited: | 23 May 2025 02:35 | |||||||||
Last Modified: | 23 May 2025 02:35 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/48840 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |