Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

EFEKTIVITAS PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS AUGMENTED REALITY TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH DI KELAS XI SMA NEGERI 1 CARENANG

RIZKI CAHYA AWLIA, DZIKRI (2025) EFEKTIVITAS PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS AUGMENTED REALITY TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH DI KELAS XI SMA NEGERI 1 CARENANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Dzikri Rizki Cahya Awlia_2288190036_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (341kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dzikri Rizki Cahya Awlia_2288190036_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (532kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dzikri Rizki Cahya Awlia_2288190036_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (492kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dzikri Rizki Cahya Awlia_2288190036_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (265kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dzikri Rizki Cahya Awlia_2288190036_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (128kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dzikri Rizki Cahya Awlia_2288190036_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)
[img] Text (SKIRPSI)
Dzikri Rizki Cahya Awlia_2288190036_FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dzikri Rizki Cahya Awlia_2288190036_01-1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (923kB)

Abstract

This research aims to determine the effectiveness of Augmented Reality-based learning media in enhancing students' thinking skills in Indonesian history subjects at SMA Negeri 1 Carenang. The method used in this research is a quasi-experimental design employing a pretest-posttest control group design. The sampling technique in this study is purposive sampling, with class XI IPS 2 consisting of 43 students as the experimental class using Augmented Reality-based learning media. The sample selection is based on the average scores obtained from the mid-semester assessments. The results of this study are: (1) There is an increase in the indicators of creative thinking skills after using Augmented Reality-based learning media in the aspects of flexible thinking, elaborative thinking, and original thinking. (2) There is a significant difference in the improvement of students' creative thinking skills after using Augmented Reality-based learning media in history lessons for class XI. This can be seen from the Sig. 2 Tailed value of 0.000 < 0.05 and t calculated = 19.792 > t table = 1.681, thus Ha is accepted and Ho is rejected. As a result, there was an improvement in the creative thinking skills of the students in class XI at SMA Negeri 1 Carenang after using Augmented Reality-based learning media. Augmented Reality-based learning media can be used as a reference for alternative learning media in the implementation of Indonesian history lessons on the roles of national and regional figures in the struggle for Indonesia's independence.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorMARYUNI, YUNI198106192010122003
Thesis advisorPERMANA PUTRA, ARIF198707292023211013
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas media pembelajaran berbasis Augmented Reality dalam meningkatan kemampuan berpikir siswa pada mata pelajaran sejarah Indonesia di SMA Negeri 1 Carenang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuasi eksperimen dengan menggunakan pretest-posttest control group design. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini adalah purposive sampling dengan kelas XI IPS 2 sebanyak 43 siswa sebagai kelas eksperimen menggunakan media pembelajaran berbasis Augmented Reality. Pemilihan sampel didasarkan pada perolehan nilai rata-rata penilaian tengah semester. Hasil dari penelitian ini adalah : (1) Terdapat peningkatan indikator kemampuan berpikir kreatif setelah menggunakan media pembelajaran berbasis Augmented Reality dalam aspek kemampuan berpikir luwes, berpikir elaborasi dan berpikir orisinal. (2) Terdapat perbedaan peningkatan kemampuan berpikir kreatif siswa yang signifikan setelah menggunakan media pembelajaran berbasis Augmented Reality pada pembelajaran sejarah peminatan kelas XI. Dapat dilihat dari nilai Sig. 2 Tailed sebesar 0,000 < 0,05 dan thitung = 19,792 > ttabel = 1,681 maka Ha diterima dan Ho ditolak. Oleh karena itu terjadi peningkatan terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa pada kelas XI SMA Negeri 1 Carenang setelah menggunakan media pembelajaran berbasis Augmented Reality. Media pembelajaran berbasis Augmented Reality dapat digunakan sebagai media alternatif pelaksanaan pembelajaran sejarah Indonesia pada materi peran tokoh nasional dan daerah dalam memperjuangkan kemerdekaan Indonesia.
Uncontrolled Keywords: Creative Thinking, Learning Media, Augmented Reality. Berpikir Kreatif, Media Pembelajaran, Augmented Reality.
Subjects: L Education > LA History of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87201-Jurusan Pendidikan Sejarah
Depositing User: mr Dzikri Rizki cahya Awlia
Date Deposited: 02 May 2025 06:44
Last Modified: 02 May 2025 06:44
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/48373

Actions (login required)

View Item View Item