Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

IMPLEMENTASI PERATURAN BUPATI NO. 108 TAHUN 2020 TENTANG PEDOMAN PPID DI DINAS KOMUNIKASI, INFORMATIKA, PERSANDIAN, DAN STATISTIK KABUPATEN SERANG

ARUM KUSWORO, SEKAR (2025) IMPLEMENTASI PERATURAN BUPATI NO. 108 TAHUN 2020 TENTANG PEDOMAN PPID DI DINAS KOMUNIKASI, INFORMATIKA, PERSANDIAN, DAN STATISTIK KABUPATEN SERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Sekar Arum Kusworo_6670190049_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Sekar Arum Kusworo_6670190049_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (15MB)
[img] Text
Sekar Arum Kusworo_6670190049_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (505kB)
[img] Text
Sekar Arum Kusworo_6670190049_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (45kB)
[img] Text
Sekar Arum Kusworo_6670190049_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (980kB)
[img] Text
Sekar Arum Kusworo_6670190049_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (186kB)
[img] Text
Sekar Arum Kusworo_6670190049_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (192kB)
[img] Text
Sekar Arum Kusworo_6670190049_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (894kB)

Abstract

Public service is an activity in order to fulfill the service needs of the community in accordance with laws and regulations, both in the form of goods, services, and/or administrative services provided by public service providers. The government has also formed institutions that regulate and implement public services in various aspects which are then called Regional Apparatus Organizations. Regional Apparatus Organizations also coordinate regarding the preparation of policies and control of work programs in various aspects. Public assessment of public services can indeed be said to be bad, therefore the Serang Regency Communication, Informatics, Cryptography, and Statistics Service implements a one-stop public information service in accordance with Regent Regulation No. 108 of 2020. Therefore, this study is entitled Implementation of Regent Regulation No. 108 of 2020 concerning Guidelines for Information and Documentation Service Officials at the Serang Regency Communication, Informatics, Cryptography, and Statistics Service. The purpose of this study is to be able to see the progress of innovation from the Serang Regency Government regarding public services. The research method used in this study is a descriptive qualitative research method. With the existence of this policy, the author uses Edward III's theory of the Public Policy Implementation Model in which there are four factors in implementing the policy, namely communication, resources, disposition, and bureaucratic structure. This study shows that there is continuity between the implementation of public service policies and several factors from Edward's Theory.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorKartika Dewi, Shanty198306052015042001
Additional Information: Pelayanan publik merupakan sebuah kegiatan dalam rangka memenuhi kebutuhan pelayanan untuk masyarakat sesuai dengan peraturan perundang-undangan baik berupa barang, jasa, dan/atau pelayanan administratif yang disediakan oleh penyelenggara pelayanan publik. Pemerintah pun telah membuat lembagalembaga yang mengatur dan menjalankan mengenai pelayanan publik dalam berbagai aspek yang kemudian disebut Organisasi Perangkat Daerah. Organisasi Perangkat Daerah juga melakukan koordinasi mengenai penyusunan kebijakan dan mengendalikan program kerja dalam berbagi aspek. Penilaian masyarakat terhadap pelayanan publik memang dapat dikatakan buruk, untuk itu Dinas Komunikasi, Informatika, Persandian, dan Statistik Kabupaten Serang menerapkan pelayanan informasi publik yang bersifat satu pintu seusai dengan Peraturan Bupati No. 108 Tahun 2020. Maka dari itu, penelitian ini berjudul Implementasi Peraturan Bupati No. 108 Tahun 2020 tentang Pedoman Pejabat Pelayanan Informasi dan Dokumentasi di Dinas Komunikasi, Informatika, Persandian, dan Statistik Kabupaten Serang. Tujuan dari penelitian ini yaitu agar dapat melihat berjalannya inovasi dari Pemerintah Kabupaten Serang mengenai pelayanan publik. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini yaitu metode penelitian kualitatif deskriptif. Dengan adanya kebijakan tersebut, makan penulis menggunakan teori Edward III tentang Model Implementasi Kebijakan Publik yang mana terdapat empat faktor dalam pengimplementasi kebijakan yaitu komunikasi, sumber daya, disposisi, dan struktur birokrasi. Penelitian ini menunjukan bahwa adanya kesinambungan antara implementasi kebijakan pelayanan publik dan beberapa faktor dari Teori Edward tersebut.
Uncontrolled Keywords: Implementation, Public Policy, Public Service Implementasi, Kebijakan Publik, Pelayanan Publik
Subjects: J Political Science > JS Local government Municipal government
Divisions: 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 65201-Program Studi Ilmu Pemerintahan
06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
Depositing User: Mrs Kusworo Sekar Arum
Date Deposited: 17 Apr 2025 06:31
Last Modified: 17 Apr 2025 06:31
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/47943

Actions (login required)

View Item View Item