Danius Sihombing, Joorland (2024) ANALISIS STRATEGI PEMASARAN DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN SAYURAN HIDROPONIK (Studi Kasus pada Kebun Ijo Hidroponik Kota Tengerang Selatan). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
![]() |
Text (SKRIPSI)
Joorland Danius Sihombing_4441200104_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
![]() |
Text
Joorland Danius Sihombing_4441200104_01.pdf Restricted to Registered users only Download (651kB) |
![]() |
Text
Joorland Danius Sihombing_4441200104_02.pdf Restricted to Registered users only Download (314kB) |
![]() |
Text
Joorland Danius Sihombing_4441200104_03.pdf Restricted to Registered users only Download (327kB) |
![]() |
Text
Joorland Danius Sihombing_4441200104_04.pdf Restricted to Registered users only Download (429kB) |
![]() |
Text
Joorland Danius Sihombing_4441200104_05.pdf Restricted to Registered users only Download (184kB) |
![]() |
Text
Joorland Danius Sihombing_4441200104_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (185kB) |
![]() |
Text
Joorland Danius Sihombing_4441200104_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (857kB) |
Abstract
Kebun Ijo Hidroponik is an agricultural business engaged in hydroponic vegetables in Pamulang District, South Tangerang City. Hydroponic vegetables produced by Kebun Ijo Hidroponik are pakchoy, lettuce, caisim, spinach, kailan, romain and red spinach. Marketing for hydroponic vegetables has considerable prospects, and the demand for these commodities is increasing, but Kebun Ijo Hidroponik currently faces several internal and external problems in running its business. This study aims to analyze internal and external environmental factors for Kebun Ijo Hidroponik vegetable marketing, formulate alternative marketing strategies for Kebun Ijo Hidroponik hydroponic vegetables which are in accordance with internal and external marketing environmental conditions, and determine priorities for marketing strategy priorities for hydroponic vegetables in Kebun Ijo Hidroponik. The research method used is the IFE matrix, EFE matrix, IE matrix, SWOT matrix, and QSPM matrix. Based on the research, it can be seen that Reza has five strengths, five weaknesses, five opportunities and five threats. The main strength is guaranteed quality, the main weakness is the weak promotion system, the main opportunity is the use of social media, and the main threat is crop failure due to power outages. The QSPM analysis results show that the top priority strategy to be implemented in Kebun Ijo Hidroponik using social media for promotion.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Kebun Ijo Hidroponik merupakan usaha pertanian yang bergerak di bidang sayuran hidroponik di Kecamatan Pamulang, Kota Tangerang Selatan. Sayuran hidroponik yang dihasilkan oleh Kebun Ijo Hidroponik adalah pakcoy, selada, caisim, bayam, kailan, selada romain dan bayam merah. Pemasaran sayuran hidroponik memiliki prospek yang cukup besar, dan permintaan terhadap komoditas tersebut semakin meningkat, namun saat ini Kebun Ijo Hidroponik menghadapi beberapa permasalahan internal dan eksternal dalam menjalankan usahanya. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis faktor lingkungan internal dan eksternal pemasaran sayuran Kebun Ijo Hidroponik, merumuskan alternatif strategi pemasaran sayuran hidroponik Kebun Ijo Hidroponik yang sesuai dengan kondisi lingkungan pemasaran internal dan eksternal, dan menentukan prioritas prioritas strategi pemasaran sayuran hidroponik Kebun Ijo Hidroponik. Metode penelitian yang digunakan adalah matrik IFE, matrik EFE, matrik IE, matrik SWOT, dan matrik QSPM. Berdasarkan penelitian dapat diketahui bahwa Reza memiliki lima kekuatan, lima kelemahan, lima peluang dan lima ancaman. Kekuatan utamanya adalah kualitas yang terjamin, kelemahan utamanya adalah sistem promosi yang lemah, peluang utamanya adalah penggunaan media sosial, dan ancaman utamanya adalah gagal panen akibat pemadaman listrik. Hasil analisis QSPM menunjukkan bahwa strategi prioritas utama yang akan diterapkan di Kebun Ijo Hidroponik adalah menggunakan media sosial untuk promosi. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Kebun Ijo Hidroponik, Marketing Strategy, SWOT, QSPM | |||||||||
Subjects: | S Agriculture > S Agriculture (General) | |||||||||
Divisions: | 04-Fakultas Pertanian 04-Fakultas Pertanian > 54201-Program Studi Agribisnis |
|||||||||
Depositing User: | Joorland Danius Sihombing | |||||||||
Date Deposited: | 07 Mar 2025 03:28 | |||||||||
Last Modified: | 07 Mar 2025 03:28 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/47703 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |