Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Pengembangan Monopoli AsBa (Asam Basa) sebagai Media Pembelajaran pada Topik Asam Basa

Eriyani Melida, Githa (2019) Pengembangan Monopoli AsBa (Asam Basa) sebagai Media Pembelajaran pada Topik Asam Basa. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
Githa Eriyani Melida_2282142314_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (145kB) | Request a copy
[img] Text
Githa Eriyani Melida_2282142314_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (242kB) | Request a copy
[img] Text
Githa Eriyani Melida_2282142314_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (120kB) | Request a copy
[img] Text
Githa Eriyani Melida_2282142314_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (226kB) | Request a copy
[img] Text
Githa Eriyani Melida_2282142314_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
Githa Eriyani Melida_2282142314_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB) | Request a copy
[img] Text
Githa Eriyani Melida_2282142314_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
Githa Eriyani Melida_2282142314_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (15MB) | Request a copy

Abstract

Media is an inseparable part in the learning process. The active learning process is very influential on the teaching and learning process. Media has certain characteristics that are suitable with the needs of the learning process, so that it develops the media with a good quality that plays an effective role in the learning process. This research results a prototype: the AsBa monopoly. This research uses the R&D (Research and Development) method with two stages of research: a preliminary study is done by conducting a literature study & field survey and developing the initial product tested limited to 12 students. The instruments of data collection were carried out by questionnaire. Data collection techniques used is Likert scale. This research used descriptive analysis technique for analyzing the data. Media for learning produces a quality which is assessed from several aspects such as the display aspect states that the percentage is 77.7% - 88.8% that points out media is in a very good category; the technical aspect shows a percentage of 77.7% which indicates that media is in the good category; the instructional aspect states a percentage of 69.4% -86.1% which interprets that the media included in the excellent category. The instructional aspect also shows that 69.4% of students feel that learning in the classroom is more active and 86.1% of students feel that learning is more enjoyable by using the media of AsBa monopoly.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSari, Indah0013048802
Thesis advisorAfiffah, Isriyanti0012029102
Additional Information: Media merupakan bagian yang tak terpisahkan dalam proses pembelajaran. Proses pembelajaran yang aktif sangat berpengaruh terhadap proses belajar mengajar. Media pembelajaran memiliki karakteristik tertentu yang sesuai dengan kebutuhan, sehingga menghasilkan kualitas media yang baik dan berperan efektif dalam proses pembelajaran. Penelitian ini menghasilkan prototype monopoli AsBa. Penelitian ini menggunakan metode R&D (Research and Development) dengan dua tahap penelitian yaitu studi pendahuluan dengan melakukan studi pustaka dan survei lapangan, serta pengembangan produk awal yang diuji terbatas kepada 12 orang siswa. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah lembar validasi dan lembar kuisioner. Prototype Monopoli AsBa yang dihasilkan validitasnya secara reprodubilitas dapat diterima yaitu nilainya >0,90 dan secara skalabilitas nilainya >0,60 yang menyatakan skalabilitas media diterima. Media pembelajaran terbuat berbentuk papan yang terbuat dari kayu dengan ukuran 30cm x 30cm yang dapat dilipat, bagian dalam difungsikan untuk tempat alat permainan, bagian luar terdiri dari beberapa petak. Desain monopoli yang dicetak menggunakan bahan stiker glossy yang bisa ditempelkan papan monopoli. Media menghasilkan kualitas yang dinilai dari beberapa aspek yaitu, aspek tampilan menyatakan persentase sebanyak 77,7% - 88,8% yang menunjukkan bahwa media termasuk kategori sangat baik, aspek teknis menyatakan persentase sebanyak 77,7% yang menunjukkan bahwa media termasuk kategori baik, aspek menyatakan persentase sebanyak 69,4%-86,1% yang menunjukkan bahwa media termasuk kategori sangat baik. Dari aspek instruksional juga menunjukkan sebanyak 69,4% siswa merasa pembelajaran di dalam kelas lebih aktif dan 86,1% siswa merasa pembelajaran lebih menyenangkan dengan penggunaan media monopoli AsBa.
Uncontrolled Keywords: acid-base, game as learning media, AsBa monopoly Asam basa, media pembelajaran permainan, monopoli AsBa
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Q Science > QD Chemistry
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84204-Jurusan Pendidikan Kimia
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Githa Eriyani Melida
Date Deposited: 28 Feb 2025 06:27
Last Modified: 28 Feb 2025 06:27
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/47046

Actions (login required)

View Item View Item