Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PEMAKNAAN CATCALLING PADA MAHASISWA PENDIDIKAN SOSIOLOGI UNTIRTA

Wijaya, Salsabila (2025) PEMAKNAAN CATCALLING PADA MAHASISWA PENDIDIKAN SOSIOLOGI UNTIRTA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Salsabila Wijaya_2290210023_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text
Salsabila Wijaya_2290210023_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (299kB)
[img] Text
Salsabila Wijaya_2290210023_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (903kB)
[img] Text
Salsabila Wijaya_2290210023_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (317kB)
[img] Text
Salsabila Wijaya_2290210023_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (336kB)
[img] Text
Salsabila Wijaya_2290210023_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (564kB)
[img] Text
Salsabila Wijaya_2290210023_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (205kB)
[img] Text
Salsabila Wijaya_2290210023_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (217kB)
[img] Text
Salsabila Wijaya_2290210023_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

This study aims to understand how students interpret catcalling as a form of symbolic violence. Based on Pierre Bourdieu’s theory, catcalling is seen as an act that degrades women and reinforces power imbalances in society. The research also explores the social background and experiences of students that influence their interpretations of this phenomenon. The research employed a qualitative approach with descriptive techniques. Data were collected through observations, in-depth interviews, and documentation. Respondents were students of the Sociology Education Program at Sultan Ageng Tirtayasa University. Source and technique triangulation were applied to ensure data validity. The findings reveal two main perspectives: some students view catcalling as a form of symbolic violence causing fear and discomfort, while others perceive it as mere social interaction. Factors such as education, cultural background, and social environment significantly influence these interpretations.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSetiawan, Rizki19851 1082015041001
Thesis advisorKuntari, Septi198809102024212030
Additional Information: Penelitian ini mengkaji pemaknaan catcalling sebagai bentuk kekerasan simbolik pada Mahasiswa menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Berdasarkan teori kekerasan simbolik Pierre Bourdieu, catcalling dipandang sebagai tindakan yang mengobjektifikasi dan merendahkan perempuan, memperkuat struktur kekuasaan timpang di masyarakat. Hasil penelitian menunjukkan dua pemaknaan utama di kalangan mahasiswa: sebagian melihat catcalling sebagai bentuk kekerasan simbolik yang berdampak pada trauma psikologis dan rasa tidak aman, sedangkan sebagian lainnya menganggapnya sebagai interaksi sosial biasa yang tidak merugikan. Normalisasi catcalling mengaburkan kesadaran akan dampak buruknya. Penelitian ini menyoroti bagaimana latar belakang sosial, pendidikan, dan pemahaman mahasiswa terhadap kekerasan simbolik memengaruhi pemaknaan mereka terhadap catcalling. Temuan menunjukkan bahwa perbedaan pandangan ini bukan sekadar masalah persepsi individu, tetapi terkait bagaimana individu dibentuk oleh struktur sosial yang ada. Dengan demikian, penelitian ini memahami dinamika kekerasan simbolik melalui fenomena catcalling, serta menawarkan wawasan bagi upaya meningkatkan kesadaran akan isu ini di kalangan mahasiswa.
Uncontrolled Keywords: Catcalling, Student’s, Symbolic Violance Catcalling, Mahasiswa, Kekerasan simbolik
Subjects: H Social Sciences > HM Sociology
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87204-Jurusan Pendidikan Sosiologi
Depositing User: Salsabila wijaya Salsabila Wijaya
Date Deposited: 20 Feb 2025 06:40
Last Modified: 20 Feb 2025 06:40
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/46980

Actions (login required)

View Item View Item