Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Profil Ketercapaian Literasi Sains Biologi Siswa Pada Program Smart Library di SMA Negeri 1 Waringinkurung Kabupaten Serang

PERWITASARI, HESTI (2025) Profil Ketercapaian Literasi Sains Biologi Siswa Pada Program Smart Library di SMA Negeri 1 Waringinkurung Kabupaten Serang. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
HESTI PERWITASARI_2224180055_FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text (SKRIPSI)
HESTI PERWITASARI_224180055_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (994kB)
[img] Text (SKRIPSI)
HESTI PERWITASARI_2224180055_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (863kB)
[img] Text (SKRIPSI)
HESTI PERWITASARI_2224180055_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (511kB)
[img] Text (SKRIPSI)
HESTI PERWITASARI_2224180055_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (551kB)
[img] Text (SKRIPSI)
HESTI PERWITASARI_2224180055_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (229kB)
[img] Text (SKRIPSI)
HESTI PERWITASARI_2224180055_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (471kB)
[img] Text (SKRIPSI)
HESTI PERWITASARI_2224180055_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)
[img] Text (SKRIPSI)
HESTI PERWITASARI_2224180055_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (41kB)

Abstract

This study aimed to determine the profile of students’ achievement of biological science literacy in the Smart Library program at SMA Negeri 1 Waringinkurung and to determine the factors that influence the achievement of biological science literacy of class X students at SMA Negeri 1 Waringinkurung. The method used is the case study method. The subjects in this study were 32 students of class X IPA 2. The results of the study showed that the achievement of biological science literacy skills as a whole showed a low category with a value of 53.75. The Smart Library program can be used as a supporter of increasing biological science literacy in SMA Waringinkurung schools such as reading before starting lessons, providing DVDs on biology learning, workshops, providing social media platforms that contain school activities, providing physical books or e-books containing various multidisciplinary ones, one of which is related to science, and various other programs. However, the program was not enough to optimize students’ biological science literacy. Students still need other programs that are integrated with science literacy as an effort to improve biological science literacy. There are internal and external factors that can influence students' biological science literacy. Internal factors that can affect students’ scientific literacy are students' personality, achievements owned by students, and feelings felt by students. External factors that can affect scientific literacy are learning facilities at home, students' families, biology learning in and outside the classroom, literacy program, and parental support.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorRIFQIAWATI, IKA201508312066
Thesis advisorERMILA HENDRIYAN, MILA97509192003122002
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui profil ketercapaian literasi sains biologi siswa pada program Smart Library di SMA Negeri 1 Waringinkurung dan mengetahui faktor yang mempengaruhi ketercapaian literasi sains biologi siswa kelas X di SMA Negeri 1 Waringinkurung. Metode yang digunakan yaitu metode studi kasus. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas X IPA 2 yang berjumlah 32 siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ketercapaian kemampuan literasi sains biologi secara keseluruhan menunjukkan kategori yang rendah dengan nilai 53,75. Program Smart Library dapat dijadikan sebagai pendukung peningkatan literasi sains biologi di sekolah SMA Waringinkurung seperti membaca sebelum memulai pelajaran, penyediaan DVD mengenai pembelajaran biologi, workshop, penyediaan platform media sosial yang memuat kegiatan sekolah, penyediaan buku fisik maupun e-book yang memuat berbagai multidisiplin salah satunya terkait sains, dan berbagai program lainnya. Akan tetapi, program tersebut ternyata belum cukup untuk mengoptimalkan literasi sains biologi siswa. Siswa masih memerlukan program-program lain yang terintegrasi dengan literasi sains sebagai upaya peningkatan literasi sains biologi. Terdapat faktor internal dan eksternal yang dapat mempengaruhi literasi sains biologi siswa. Faktor internal yang dapat mempengaruhi literasi sains siswa yaitu kepribadian jati diri siswa, prestasi yang dimiliki oleh siswa, dan perasaaan yang dirasakan oleh siswa. Faktor eksternal yang dapat mempengaruhi literasi sains yaitu sarana pembelajaran di rumah, keluarga siswa, pembelajaran biologi di dalam dan di luar kelas, program literasi, dan dukungan orangtua.
Uncontrolled Keywords: scientific literacy, smart library, case studies literasi sains biologi, smart library, studi kasus
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Hesti Perwitasari
Date Deposited: 20 Feb 2025 06:52
Last Modified: 20 Feb 2025 06:52
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/46760

Actions (login required)

View Item View Item