Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH PADA MATA PELAJARAN IPS PESERTA DIDIK KELAS IV SEKOLAH DASAR

Mujiwati, Siti (2018) PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH PADA MATA PELAJARAN IPS PESERTA DIDIK KELAS IV SEKOLAH DASAR. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH PADA MATA PELAJARAN IPS PESERTA DIDIK KELAS IV SEKOLAH DASAR.PDF
Restricted to Registered users only

Download (20MB)

Abstract

This study aims to determine the problem solving ability of learners using Problem Based Learning model (PBL) with learners using Direct learning model. The type of research used is quasi experiments in the form of non equivalent control group design, sampling is done by using purposive sampling technique. The selected sample is the IVA class as the treated experimental class and IVB as the untreated control class. Based on pretest data processing, the mean value of experimental class students is 29.5 while control class is 23.5. After learning, both classes are given posttest. Based on the data processing posttest obtained average results of problem solving ability of learners on subjects IPS experimental class of 69 while the control class 42.25 from the results of the difference test average. To test the hypothesis used inferential test. Based on the results of right-side test obtained t-count = 7.10 and t-table = 1.674. The result of this research can be concluded that the problem solving ability of students in IPS subject using Problem Based Learning (PBL) model is better than students using Direct Learning Model.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorRahman hakim, ZerriUNSPECIFIED
Thesis advisorTaufik, TaufikUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan pemecahan masalah peserta didik yang menggunakan model Problem Based Learning (PBL) dengan peserta didik yang menggunakan model pembelajaran Langsung. Jenis penelitian yang digunakan adalah kuasi eksperimen yang berbentuk non equivalen control group design, pengambilan sampel dilakukan dengan menggunakan teknik Purposive Sampling. Sampel yang terpilih adalah kelas IVA sebagai kelas eksperimen yang mendapat perlakuan dan IVB sebagai kelas kontrol yang tidak mendapat perlakuan. Berdasarkan pengolahan data pretest diperoleh nilai rata-rata peserta didik kelas eksperimen sebesar 29,5 sedangkan kelas kontrol sebesar 23,5. Setelah pembelajaran, kedua kelas diberikan posttest. Berdasarkan pengolahan data posttest diperoleh rata-rata hasil kemampuan pemecahan masalah peserta didik pada mata pelajaran IPS kelas eksperimen sebesar 69 sedangkan kelas kontrol 42,25 dari hasil uji beda rata-rata. Untuk menguji hipotesis digunakan uji inferensial. Berdasarkan hasil uji pihak kanan diperoleh t-hitung = 7,10 dan t-tabel = 1,674. Hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa kemampuan pemecahan masalah peserta didik pada mata pelajaran IPS yang menggunakan model Problem Based Learning (PBL) lebih baik daripada peserta didik yang menggunakan Model Pembelajaran Langsung.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LA History of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 09 Nov 2021 11:56
Last Modified: 09 Nov 2021 11:56
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4669

Actions (login required)

View Item View Item