YULIANTI, WAHDIYATUN (2024) ANALISIS MANAJEMEN TATA KELOLA PASAR RAKYAT DI PASAR KRANGGOT KOTA CILEGON. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
![]() |
Text (SKRIPSI)
WAHDIYATUN YULIANTI_6661200010_FULLTEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (25MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
WAHDIYATUN YULIANTI_6661200010_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (459kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
WAHDIYATUN YULIANTI_6661200010_02.pdf Restricted to Registered users only Download (352kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
WAHDIYATUN YULIANTI_6661200010_03.pdf Restricted to Registered users only Download (190kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
WAHDIYATUN YULIANTI_6661200010_04.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
WAHDIYATUN YULIANTI_6661200010_05.pdf Restricted to Registered users only Download (94kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
WAHDIYATUN YULIANTI_6661200010_REF.pdf Restricted to Registered users only Download (170kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
WAHDIYATUN YULIANTI_6661200010_LAMP.pdf Restricted to Registered users only Download (23MB) |
![]() |
Text
WAHDIYATUN YULIANTI_6661200010_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
This research is motivated by problems related to the management of public market governance in Kranggot Market, Cilegon City. These problems include the non-optimal maintenance of building conditions and inadequate market facilities and infrastructure, the existence of street vendors (PKL) who sell along the market entrance and the unavailability of adequate parking lots, resulting in illegal parking practices around the market area. This research aims to present a picture of how the governance management carried out by the Cilegon City Industry and Trade Office for Kranggot Market. This research uses qualitative research methods with descriptive techniques. This research focuses on the Analysis of People's Market Governance Management in Kranggot Market, Cilegon City by using the management functions proposed by Henry Fayol in Hasibuan (2009: 38) as for the management functions, namely planning, organizing, commanding, coordinating, and controlling. The results of this study show that the governance of the Cilegon Kranggot Market is not yet optimal. So, there are some things that need to be improved because obstacles such as trader resistance, street vendor problems, and communication effectiveness are challenges that need to be addressed to achieve more optimal results. The suggestions in this research are market revitalization, rule enforcement, supervision and evaluation. These steps are expected to improve the overall management of Kranggot Market governance.
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||
Additional Information: | Penelitian ini dilatarbelakangi oleh permasalahan yang terkait dengan manajemen tata kelola pasar rakyat di Pasar Kranggot, Kota Cilegon. Permasalahan tersebut meliputi belum optimalnya pemeliharaan kondisi gedung serta sarana dan prasarana pasar yang tidak layak, keberadaan pedagang kaki lima (PKL) yang berjualan di sepanjang jalan masuk pasar dan ketidaktersediaan lahan parkir yang memadai sehingga menimbulkan praktik parkir liar di sekitar area pasar. Penelitian ini bertujuan untuk menghadirkan gambaran bagaimana manajemen tata kelola yang dilakukan oleh Dinas Perindustrian dan Perdagangan Kota Cilegon untuk Pasar Kranggot. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan teknik deskriptif. Pada penelitian ini difokuskan pada Analisis Manajemen Tata Kelola Pasar Rakyat di Pasar Kranggot Kota Cilegon dengan menggunakan fungsi manajemen yang dikemukakan oleh Henry Fayol dalan Hasibuan (2009:38) adapun fungsi manajemennya yaitu planning (perencanaan), organizing (pengorganisasian), commanding (pengarahan), coordinating (pengkoordinasian), dan controlling (pengawasan). Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa tata kelola Pasar Kranggot Cilegon belum optimal. Sehingga, ada beberapa yang perlu diperbaiki hal ini dikarenakan kendala seperti resistensi pedagang, masalah PKL, dan efektivitas komunikasi menjadi tantangan yang perlu ditangani untuk mencapai hasil yang lebih optimal. Adapun saran dalam penelitian ini adalah revitalisasi pasar, penegakan aturan, pengawasan dan evaluasi. Langkah-langkah ini diharapkan dapat memperbaiki manajemen tata kelola Pasar Kranggot secara menyeluruh. | ||||||
Uncontrolled Keywords: | Management, Governance, People's Market Manajemen, Tata Kelola, Pasar Rakyat | ||||||
Subjects: | H Social Sciences > Public Administration | ||||||
Divisions: | 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 63201-Program Studi Administrasi Publik |
||||||
Depositing User: | Wahdiyatun Yulianti Yulianti | ||||||
Date Deposited: | 14 Mar 2025 07:08 | ||||||
Last Modified: | 14 Mar 2025 07:08 | ||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/46150 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |