NURKHOLIS, NURKHOLIS (2025) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN RICOSRE TERHADAP LITERASI SAINS PADA MATERI KEANEKARAGAMAN HAYATI. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
![]() |
Text (SKRIPSI)
Nurkholis_2224200039_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (10MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Nurkholis_2224200039_01.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Nurkholis_2224200039_02.pdf Restricted to Registered users only Download (453kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Nurkholis_2224200039_03.pdf Restricted to Registered users only Download (472kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Nurkholis_2224200039_04.pdf Restricted to Registered users only Download (358kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Nurkholis_2224200039_05.pdf Restricted to Registered users only Download (188kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Nurkholis_2224200039_Reff.pdf Restricted to Registered users only Download (440kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Nurkholis_2224200039_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (8MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Nurkholis_2224200039_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (39kB) |
Abstract
Modern learning requires 21st century skills and good science literacy to solve problems. The level of scientific literacy of Indonesian students has decreased, necessitating innovative learning strategies. This study aims to analyze the effect of the Ricosre learning model in improving the science literacy of grade X students on biodiversity material. This research used a quasi experimental method with non-equivalent control group design. Data collection techniques in this study used tests conducted before and after learning. The results showed that the increase in science literacy in the experimental class was higher than the control class. This is evidenced by the N-Gain test conducted to determine the improvement of students' scientific literacy. The results of the experimental class were in the medium category and the control class was in the low category. In addition, hypothesis testing was also carried out with significant results of 0.003 <0.05 which means H0 is rejected and H1 is accepted. Although there was an increase and statistically significant, the students' science literacy level was still low. This research recommends optimizing the application of the Ricosre model and developing other effective methods to improve students' science literacy. The results of this study can be used as evaluation material for the development of learning models, especially in science learning that can improve students' science literacy.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Pembelajaran modern membutuhkan keterampilan abad 21 dan literasi literasi sains yang baik untuk memecahkan masalah. Tingkat literasi sains siswa Indonesia mengalami penurunan, sehingga diperlukan strategi pembelajaran inovatif. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh model pembelajaran Ricosre dalam meningkatkan literasi sains siswa kelas X pada materi keanekaragaman hayati. Penelitian ini menggunakan metode kuasi eksperimen dengan desain non-equivalent control group design. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan tes yang dilakukan sebelum dan sesudah pembelajaran. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan literasi sains pada kelas eksperimen lebih tinggi dibandingkan kelas kontrol. Hal ini dibuktikan dengan uji N-Gain yang dilakukan untuk mengetahui peningkatan literasi sains siswa. Hasilnya kelas eksperimen berada pada kategori sedang dan kelas kontrol berada pada kategori rendah. Selain itu, dilakukan juga uji hipotesis (t-test) dengan hasil yang signifikan yaitu 0,003 < 0,05 yang berarti H0 ditolak dan H1 diterima. Meskipun terjadi peningkatan dan signifikan secara statistik, tingkat literasi sains siswa masih tergolong rendah. Penelitian ini merekomendasikan optimalisasi penerapan model Ricosre dan pengembangan metode efektif lainnya untuk meningkatkan literasi sains siswa. Hasil penelitian ini dapat dijadikan bahan evaluasi untuk pengembangan model pembelajaran terutama dalam pembelajaran sains yang dapat meningkatkan literasi sains siswa. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Ricosre, Science Literacy, Innovative Learning, Problem Solving, Biodiversity Ricosre, Literasi Sains, Pembelajaran Inovatif, Pemecahan Masalah, Keanekaragaman Hayati | |||||||||
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi |
|||||||||
Depositing User: | NURKHOLIS NURKHOLIS | |||||||||
Date Deposited: | 06 Mar 2025 03:51 | |||||||||
Last Modified: | 06 Mar 2025 03:51 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/45772 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |