Nabila As-Salafy, Shofa (2024) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KEAGAMAAN BERBASIS CANVA UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA DI SMAIT PUTRI AL HANIF CILEGON. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
![]() |
Text
01. Shofa Nabila As-salafy _ 7772220026 _ Full Text.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
![]() |
Text
03. Shofa Nabila As-salafy _ 7772220026 _ 01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
![]() |
Text
04. Shofa Nabila As-salafy _ 7772220026 _ 02.pdf Restricted to Registered users only Download (96kB) |
![]() |
Text
05. Shofa Nabila As-salafy _ 7772220026 _ 03.pdf Restricted to Registered users only Download (234kB) |
![]() |
Text
06. Shofa Nabila As-salafy _ 7772220026 _ 04.pdf Restricted to Registered users only Download (496kB) |
![]() |
Text
07. Shofa Nabila As-salafy _ 7772220026 _ 05.pdf Restricted to Registered users only Download (14kB) |
![]() |
Text
08. Shofa Nabila As-salafy _ 7772220026 _ Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (78kB) |
![]() |
Text
09. Shofa Nabila As-salafy _ 7772220026 _ Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (747kB) |
Abstract
This study aims to develop a Canva-based instructional media for Islamic Education (PAI) with a focus on trade in Islam at SMAIT Putri Al Hanif Cilegon. The research was prompted by the limited variety of teaching media, mostly conventional, causing students to feel bored and struggle to understand abstract concepts. Canva-based media development seeks to provide a more engaging, interactive, and visual alternative to enhance students' comprehension of trade principles in Islam. The development method follows the ADDIE model comprising five stages: Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The analysis phase involved observations and interviews to identify the need for media. In the design phase, the media was structured with visually appealing elements. The media was then developed using Canva, implemented in the classroom, and evaluated for effectiveness. Trial results showed that the media effectively improved students' understanding, with significant learning gains post-intervention with the Canva-based media. Validation by content and media experts confirmed that the media's content aligns with the curriculum and effectively captures students' attention, while students’ responses were also positive, indicating that the media made learning easier and more enjoyable. The study concludes that Canva-based media can serve as an effective solution to enhance the quality of learning in abstract subject matter.
Item Type: | Thesis (Master) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran berbasis Canva pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) dengan fokus pada materi jual beli di SMAIT Putri Al Hanif Cilegon. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh kurangnya variasi media pembelajaran yang digunakan guru, yang sebagian besar masih konvensional dan menyebabkan siswa merasa bosan serta kesulitan memahami konsep abstrak. Pengembangan media berbasis Canva bertujuan untuk memberikan alternatif yang lebih menarik, interaktif, dan visual, guna meningkatkan pemahaman siswa terhadap materi jual beli dalam Islam. Metode pengembangan yang digunakan adalah model ADDIE yang terdiri dari lima tahap: Analisis, Desain, Pengembangan, Implementasi, dan Evaluasi. Tahap analisis dilakukan melalui observasi dan wawancara untuk mengidentifikasi kebutuhan media. Pada tahap desain, media disusun dengan berbagai elemen visual yang menarik. Media ini kemudian dikembangkan menggunakan Canva, diimplementasikan dalam kelas, dan akhirnya dievaluasi untuk menilai efektivitasnya. Hasil uji coba menunjukkan bahwa media ini efektif meningkatkan pemahaman siswa, dengan peningkatan yang signifikan pada hasil belajar mereka setelah menggunakan media pembelajaran berbasis Canva. Validasi oleh ahli materi dan media menunjukkan bahwa konten media sesuai dengan kurikulum dan menarik perhatian siswa, sedangkan respon siswa juga positif, menunjukkan bahwa media ini membuat pembelajaran lebih mudah dan menyenangkan. Penelitian ini menyimpulkan bahwa media pembelajaran berbasis Canva dapat menjadi solusi efektif dalam meningkatkan kualitas pembelajaran pada materi yang bersifat abstrak. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Religious Learning Media, Based on Canva, to Enhance Student Understanding Media Pembelajaran Keagamaan, Bebasis Canva, untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) T Technology > T Technology (General) |
|||||||||
Divisions: | 08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran 08-Pascasarjana |
|||||||||
Depositing User: | Shofa nabila As-salafy | |||||||||
Date Deposited: | 14 Feb 2025 03:03 | |||||||||
Last Modified: | 14 Feb 2025 03:03 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/45359 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |