Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN PERMAINAN COLORFUL TREASURE DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP WARNA PADA ANAK AUTIS KELAS III SDKH DI SKh SAMANTHA

AZIZAH, NOVITA (2024) PENERAPAN PERMAINAN COLORFUL TREASURE DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP WARNA PADA ANAK AUTIS KELAS III SDKH DI SKh SAMANTHA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
NOVITA AZIZAH_2287200030_FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text (SKRIPSI)
NOVITA AZIZAH_2287200030_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (35kB)
[img] Text (SKRIPSI)
NOVITA AZIZAH_2287200030_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (717kB)
[img] Text (SKRIPSI)
NOVITA AZIZAH_2287200030_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (605kB)
[img] Text (SKRIPSI)
NOVITA AZIZAH_2287200030_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (340kB)
[img] Text (SKRIPSI)
NOVITA AZIZAH_2287200030_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (350kB)
[img] Text (SKRIPSI)
NOVITA AZIZAH_2287200030_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (253kB)
[img] Text (SKRIPSI)
NOVITA AZIZAH_2287200030_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (234kB)
[img] Text (SKRIPSI)
NOVITA AZIZAH_2287200030_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

Colorful Treasure is one of the learning media used to help autistic children learn to recognize the concept of color, especially primary (basic) colors. The purpose of this research is to determine the influence of Colorful Treasure game in increasing understanding of color concepts in autistic children in class III SDKh at SKh Samantha. Autistic students in class III SDKh were the research subjects with a total of 3 people. Autistic children tend to be active and have difficulty focusing during learning activities, so children need interactive and fun activities in the classroom. The method used in this research is pre-experimental one-group pretest posttest design with the process of collecting data through tests. The data obtained was then processed using the Wilcoxon test. Based on the results of calculations carried out using the Wilcoxon test for the application Colorful Treasure game in increasing understanding of color concepts in autistic children, it was found that Tcount = 0 and used a significance level of 0.05 with a sample of N = 3, then obtained Ttable = 2.35, thus Tcount < Ttable namely 0 < 2.35, then Ho is rejected. This shows that the application of the game Colorful Treasure has a significant influence in increasing understanding of color concepts in class III autistic children at SKh Samantha.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorMULIA, DEDI197910172024211001
Thesis advisorYUDHA PRATAMA, TONI0014118702
Additional Information: Media permainan Colorful Treasure merupakan salah satu media pembelajaran yang digunakan untuk membantu anak autis belajar mengenal konsep warna terutama warna primer (dasar). Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh permainan Colorful Treasure dalam meningkatkan pemahaman konsep warna pada anak autis kelas III SDKh di SKh Samantha. Siswa autis kelas III SDKh sebagai subjek penelitian dengan jumlah keseluruhan 3 orang. Anak autis cenderung aktif dan kesulitan fokus saat melaksanakan pembelajaran, sehingga anak membutuhkan kegiatan yang intreraktif dan menyenangkan di dalam kelas. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu Pre-eksperimental One-Group Pretest Posttest Desain dengan proses pengumpulan data melalui tes. Data yang diperoleh kemudian diolah menggunakan uji Wilcoxon. Berdasarkan hasil perhitungan yang dilakukan dengan uji Wilcoxon untuk penerapan permainan Colorful Treasure dalam meningkatkan pemahaman konsep warna pada anak autis didapatkan bahwa Thitung = 0 dan digunakan taraf kepentingan 0,05 dengan sampel N = 3, maka diperoleh Ttabel = 2,35, dengan demikian Thitung < Ttabel yaitu 0 < 2,35, maka Ho ditolak. Hal ini menunjukkan bahwa penerapan permainan Colorful Treasure secara signifikan memiliki pengaruh dalam meningkatkan pemahaman konsep warna pada anak autis kelas III di SKh Samantha.
Uncontrolled Keywords: Colorful Treasure game, color concept understanding, autistic children. Permainan Colorful Treasure, pemahaman konsep warna, anak autis.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Khusus
Depositing User: Novita Azizah
Date Deposited: 14 Feb 2025 02:32
Last Modified: 14 Feb 2025 02:32
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/45308

Actions (login required)

View Item View Item