Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO DAN GAYA KOGNITIF TERHADAP KETERAMPILAN MENULIS PUISI SISWA KELAS X SMA NEGERI 1 RANGKASBITUNG KABUPATEN LEBAK

KUSTIAWATI, ENENG (2014) PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO DAN GAYA KOGNITIF TERHADAP KETERAMPILAN MENULIS PUISI SISWA KELAS X SMA NEGERI 1 RANGKASBITUNG KABUPATEN LEBAK. Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
Pengaruh penggunaan media pembelajaran vidio dan gaya kognitif terhadap keterampilan menulis puisi siswa kelas x sma negerim 1 rangkasbitung lebak.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

ABSTRACT Eneng Kustiawati , 2322120154 The Influence of using Learning Media Video and Cognitive style toward Poetry Writing skills Class X students of SMA Negeri 1 Rangkasbitung Lebak. Thesis. Program Studi Bahasa Indonesia, Pascasarjana, Sultan Ageng Tirtayasa University. The purpose of this study to determine the implementation of the use of instructional media of video and cognitive style (field independence-field dependence) of the poetry writing skills of students. The study population comprised a sample of 256 students while the experimental class of 30 students and 30 students of class control. The instrument used is an instrument non test Cognitive Style FD and FI - poetry writing skills test instruments . This research was conducted at SMAN 1 Rangkasbitung. The method used quasi experiment with ANOVA analysis of two paths . These results indicate that : 1) There are differences between the poetry writing skills of students who use video media learning with students learning to use audio media, F 440 060 > F 4.20. (2) There are differences between the poetry writing skills of students who use video media with student learning using learning audio media, F 440 060 > F 4.20. (3) There is an interaction effect between media use and the style instructional video on the cognitive skills of writing poetry, F 216 088 > F 4.20. (4) There is a difference between poetry writing skills of students who use video media learning with field independence cognitive style and student learning using audio media with cognitive style of field independence, F count ≥ 50 631 4.67 Ftable . (5) There is a difference between poetry writing skills of students with learning using video media field dependence cognitive style and student learning using audio media with cognitive style of field dependence, F 187 757 > F 4.67. Keywords : learning Media Video,

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHasani, Aceng196708201998021003
Thesis advisorSyafrizal, Syafrizal197601302001121001
Additional Information: ABSTRAK Eneng Kustiawati, 2322120154 Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video dan Gaya Kognitif Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Rangkasbitung Kabupaten Lebak. Tesis. Program Studi Bahasa Indonesia, Pascasarjana, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui implementasi penggunaan media pembelajaran video dan gaya kognitif (field independence-field dependence) terhadap keterampilan menulis puisi siswa. Populasi penelitian 256 siswa sedangkan sampel terdiri dari 30 siswa kelas eksperimen dan 30 siswa kelas kontrol. Instrumen yang digunakan yaitu instrumen nontes Gaya Kognitif FIFD dan instrumen tes keterampilan menulis puisi. Penelitian ini dilaksanakan di SMAN 1 Rangkasbitung. Metode penelitian yang digunakan quasi eksperimen dengan analisis Anava dua jalur. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa:1) Terdapat perbedaan keterampilan menulis puisi antara siswa yang menggunakan media video pembelajaran dengan siswa yang menggunakan media audio pembelajaran, f hitung ii 440.060 > F 4.20. (2) Terdapat perbedaan keterampilan menulis puisi antara siswa yang menggunakan media video pembelajaran dengan siswa yang menggunakan media audio pembelajaran, F hitung 440.060 > F tabel tabel 4.20. (3) Terdapat pengaruh interaksi antara penggunaan media video pembelajaran dan gaya kognitif terhadap keterampilan menulis puisi, F hitung 216.088 > F 4.20. (4) Terdapat perbedaan keterampilan menulis puisi antara siswa yang menggunakan media video pembelajaran dengan gaya kognitif field independence dan siswa yang menggunakan media audio pembelajaran dengan gaya kognitif field independence, F hitung 50.631 ≥ F tabel tabel 4.67. ( 5) Terdapat perbedaan keterampilan menulis puisi antara siswa yang menggunakan media video pembelajaran dengan gaya kognitif field dependence dan siswa yang menggunakan media audio pembelajaran dengan gaya kognitif field dependence, F hitung 187.757 > F 4.67. Kata Kunci: Media Pembejaran Video, Gaya Kognitif, Field Idependen, Field Dependen, Keterampilan Menulis Puisi
Uncontrolled Keywords: Media Pembejaran Video, Gaya Kognitif, Field Idependen, Field Dependen, Keterampilan Menulis Puisi learning Media Video, Cognitive Style, Idependen Field, Field Dependent , Poetry Writing Skills
Subjects: L Education > L Education (General)
P Language and Literature > PI Oriental languages and literatures
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > 88101-Magister Pendidikan Bahasa Indonesia
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 08 Nov 2021 10:07
Last Modified: 08 Nov 2021 10:07
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4441

Actions (login required)

View Item View Item