Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Ambiguitas pada Judul Berita Surat Kabar Haluan Banten Tahun 2023 dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia

Anasera Bangun, Eliza (2024) Ambiguitas pada Judul Berita Surat Kabar Haluan Banten Tahun 2023 dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
ELIZA ANASERA BR BANGUN_2222200098_FULLTEXT
Restricted to Registered users only

Download (15MB)
[img] Text
ELIZA ANASERA BR BANGUN_2222200098_CP
Restricted to Registered users only

Download (60MB)
[img] Text
ELIZA ANASERA BR BANGUN_2222200098_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (764kB)
[img] Text
ELIZA ANASERA BR BANGUN_2222200098_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (208kB)
[img] Text
ELIZA ANASERA BR BANGUN_2222200098_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (109kB)
[img] Text
ELIZA ANASERA BR BANGUN_2222200098_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (513kB)
[img] Text
ELIZA ANASERA BR BANGUN_2222200098_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (14kB)
[img] Text
ELIZA ANASERA BR BANGUN_2222200098_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (36kB)
[img] Text
ELIZA ANASERA BR BANGUN_2222200098_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (13MB)

Abstract

This study aims to find ambiguity in the news title of the Haluan Banten newspaper in 2023 and its implications for learning Indonesian, namely the preparation of a learning implementation plan. The method used in this study is a descriptive qualitative method. The data sources used are the news titles of the Haluan Banten newspaper in 2023. The research data collection technique uses the listening and speaking technique and the note-taking technique. The data analysis process is carried out using the matching method and the data validity checking technique uses the investigator triangulation technique. The results of this study reveal ambiguity in the news title of the Haluan Banten newspaper, which consists of 35 grammatical ambiguities and 11 lexical ambiguities, with a total of 46 data. This finding can also be used as material in learning Indonesian and as a guide for educators in preparing Indonesian language learning plans for grade XII high school students, especially regarding editorial texts.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorMuhyidin, Asep197604072001121002
Thesis advisorErwin Juansah, Dase197707262003121001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk menemukan ambiguitas pada judul berita surat kabar Haluan Banten tahun 2023 dan implikasinya terhadap pembelajaran bahasa Indonesia yakni penyusunan rencana pelaksanaan pembelajaran. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif deskriptif. Sumber data yang digunakan adalah judul-judul berita surat kabar Haluan Banten pada tahun 2023. Teknik pengumpulan data penelitian menggunakan teknik simak libat cakap dan teknik catat. Proses analisis data dilakukan dengan metode padan dan teknik pemeriksa keabsahan datanya menggunakan teknik triangulasi penyidik. Hasil penelitian ini mengungkapkan adanya ambiguitas dalam judul berita surat kabar Haluan Banten, yang terdiri dari 35 ambiguitas gramatikal dan 11 ambiguitas leksikal, dengan total keseluruhan mencapai 46 data. Temuan ini juga dapat dimanfaatkan sebagai materi dalam pembelajaran bahasa Indonesia serta sebagai panduan bagi pendidik dalam menyusun rencana pembelajaran bahasa Indonesia untuk siswa kelas XII SMA, khususnya mengenai teks editorial
Uncontrolled Keywords: Ambiguity, Newspapers, Learning Implementation Plans. Ambiguitas, Surat kabar, Rencana Pelaksanaan Pembelajaran.
Subjects: L Education > L Education (General)
P Language and Literature > P Philology. Linguistics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88201-Jurusan Pendidikan Bahasa Indonesia
Depositing User: Eliza Elsa Bangun
Date Deposited: 04 Jan 2025 14:21
Last Modified: 04 Jan 2025 14:21
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/44187

Actions (login required)

View Item View Item