Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PERLINDUNGAN KONSUMEN ATAS INFORMASI YANG TIDAK BENAR TENTANG PROMOSI DISKON PRODUK KOSMETIK BERDASARKAN UNDANG-UNDANG NOMOR 8 TAHUN 1999 TENTANG PERLINDUNGAN KONSUMEN

Assyifa Hijriah Hadiyani, Siti (2024) PERLINDUNGAN KONSUMEN ATAS INFORMASI YANG TIDAK BENAR TENTANG PROMOSI DISKON PRODUK KOSMETIK BERDASARKAN UNDANG-UNDANG NOMOR 8 TAHUN 1999 TENTANG PERLINDUNGAN KONSUMEN. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
Siti Assyifa Hijriah Hadiyani_1111180342 fullteks.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text
Siti Assyifa Hijriah Hadiyani_1111180342 01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text
Siti Assyifa Hijriah Hadiyani_1111180342 02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (182kB)
[img] Text
Siti Assyifa Hijriah Hadiyani_1111180342 03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (159kB)
[img] Text
Siti Assyifa Hijriah Hadiyani_1111180342 04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (174kB)
[img] Text
Siti Assyifa Hijriah Hadiyani_1111180342 05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (51kB)
[img] Text
Siti Assyifa Hijriah Hadiyani_1111180342 reff.pdf
Restricted to Registered users only

Download (186kB)
[img] Text
Siti Assyifa Hijriah Hadiyani_1111180342 lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (24kB)

Abstract

Consumers often do not know the true state of the goods and/or services offered and advertised by business actors, especially through marketplaces. As a result, consumers often buy products just because they are interested in advertising without thinking. Incorrect information between products and advertisements causes consumers to suffer losses, for example not getting the promised discount. The identification of the problem is How to protect consumers from incorrect information about the promotion of discounts on cosmetic products based on Law Number 8 of 1999 concerning Consumer Protection? And how are perpetrators responsible for incorrect information about the promotion of discounts on cosmetic products based on Law Number 8 of 1999 concerning Consumer Protection. The purpose of this study is to know, understand, and analyze how to protect consumers from incorrect information about the promotion of cosmetic product discounts based on Law Number 8 of 1999 concerning Consumer Protection. And To know, understand and analyze how the perpetrator is responsible for incorrect information about the promotion of cosmetic product discounts based on Law Number 8 of 1999 concerning Consumer Protection. The data was collected by reviewing relevant laws and regulations, including articles 8, 9, 19, and 20 of the UUPK, as well as other relevant sources. The data was analyzed based on applicable legal norms to obtain answers to research problems. The results of the study show that business actors are still practicing unhealthy practices by not providing legal protection according to the UUPK and not fulfilling their responsibilities, making it difficult for consumers to get certainty of their rights.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSri Agustina, Rani197908032003122002
Thesis advisorAnwar, Jarkasi197003012008121002
Thesis advisorUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Thesis advisorUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Additional Information: Konsumen sering tidak mengetahui keadaan sebenarnya dari barang dan/atau jasa yang ditawarkan dan diiklankan oleh pelaku usaha, terutama melalui marketplace. Akibatnya, konsumen kerap membeli produk hanya karena tertarik pada iklan tanpa berpikir panjang. Ketidakbenaran informasi antara produk dan iklan menyebabkan konsumen mengalami kerugian, misalnya tidak mendapatkan potongan harga yang dijanjikan. Adapun identifikasi masalah adalah Bagaimana perlindungan konsumen atas informasi yang tidak benar tentang promosi diskon produk kosmetik berdasarkan Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen? Dan Bagaimana pertanggung jawaban pelaku atas informasi yang tidak benar tentang promosi diskon produk kosmetik berdasarkan Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen. tujuan penelitian ini adalah Untuk mengetahui, memahami, dan menganalisis Bagaimana perlindungan konsumen atas informasi yang tidak benar tentang promosi diskon produk kosmetik berdasarkan UndangUndang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen. Dan Untuk mengetahui, memahami dan menganalisis Bagaimana pertanggung jawaban pelaku atas informasi yang tidak benar tentang promosi diskon produk kosmetik berdasarkan Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen. Data dikumpulkan dengan mengkaji peraturan perundang-undangan yang relevan, termasuk pasal 8, 9, 19, dan 20 UUPK, serta sumber lain yang berkaitan. Data dianalisis berdasarkan norma hukum yang berlaku untuk memperoleh jawaban atas permasalahan penelitian. Hasil studi menunjukkan bahwa pelaku usaha masih melakukan praktik tidak sehat dengan tidak memberikan perlindungan hukum sesuai UUPK dan tidak memenuhi tanggung jawabnya, sehingga konsumen sulit mendapatkan kepastian hak-hak mereka.
Uncontrolled Keywords: Right to Information, Consumer Protection, Online Buying and Selling Hak Atas Informasi, Perlindungan Konsumen, Jual Beli Online
Subjects: K Law > K Law (General)
Divisions: 01-Fakultas Hukum
01-Fakultas Hukum > 74201-Program Studi Ilmu Hukum
Depositing User: Ms Siti assyifa Hijriah hadiyani
Date Deposited: 05 Dec 2024 15:02
Last Modified: 05 Dec 2024 15:02
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/44151

Actions (login required)

View Item View Item