Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

STRATEGI PEMASARAN BERAS HITAM (Oryza sativa L. indica) UMKM TANA KITA, PANDEGLANG, BANTEN

JOLANDA, ESTER (2024) STRATEGI PEMASARAN BERAS HITAM (Oryza sativa L. indica) UMKM TANA KITA, PANDEGLANG, BANTEN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Ester Jolanda_4441200078_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (BAB I)
Ester Jolanda_4441200078_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (782kB)
[img] Text (BAB II)
Ester Jolanda_4441200078_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (310kB)
[img] Text (BAB III)
Ester Jolanda_4441200078_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (300kB)
[img] Text (BAB IV)
Ester Jolanda_4441200078_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (346kB)
[img] Text (BAB V)
Ester Jolanda_4441200078_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (180kB)
[img] Text (REFERENSI)
Ester Jolanda_4441200078_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (180kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
Ester Jolanda_4441200078_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Marketing strategy is crucial for achieving business objectives. UMKM Tana Kita is a micro-enterprise selling black rice (Oryza sativa L. indica), which requires effective marketing strategies to overcome competition and product accumulation. This study aims to develop such strategies. This research is qualitative and quantitative descriptive, analysing primary and secondary data. The sampling method was purposive sampling used for main respondents and snowball sampling used for consumer respondents. The methods used in the research are Matrix IFE, Matrix EFE, Matrix IE, and Matrix SWOT, focusing on the 4P variables (product, place, promotion, price). The results of the study showed that the IFE score of 2.962, with strengths in the health benefits of the rice and weaknesses in market access, and EFE score of 2.837, with opportunities in health awareness and threats from e-commerce price competition. The IE Matrix places the company in quadrant V, suggesting a strategy of holding and maintaining current operations. There are seven strategies from the results of the SWOT matrix analysis.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorASTUTI, ANDJAR196005311986112001
Thesis advisorSUPRIYO WIBOWO, ARIS196307272006041001
Additional Information: Strategi pemasaran sangat penting untuk mencapai tujuan bisnis. UMKM Tana Kita adalah usaha mikro yang menjual beras hitam (Oryza sativa L. indica), yang memerlukan strategi pemasaran yang efektif untuk mengatasi persaingan dan penumpukan produk. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan strategi tersebut. Penelitian ini bersifat deskriptif kualitatif dan kuantitatif, menganalisis data primer dan sekunder. Metode pengambilan sampel menggunakan purposive sampling untuk responden utama dan snowball sampling untuk responden konsumen. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Matriks IFE, Matriks EFE, Matriks IE, dan Matriks SWOT, dengan fokus pada variabel 4P (produk, tempat, promosi, harga). Hasil penelitian menunjukkan bahwa skor IFE sebesar 2,962, dengan kekuatan pada manfaat kesehatan dari beras hitam dan kelemahan pada akses pasar, serta skor EFE sebesar 2,837, dengan peluang pada peningkatan kesadaran kesehatan dan ancaman dari persaingan harga di e-commerce. Matriks IE menempatkan perusahaan pada kuadran V, yang menyarankan strategi mempertahankan dan mempertahankan operasi saat ini. Terdapat tujuh strategi yang dihasilkan dari analisis matriks SWOT.
Uncontrolled Keywords: Marketing Strategies, Mix Marketing, SWOT, Black Rice, Pandeglang
Subjects: S Agriculture > S Agriculture (General)
Divisions: 04-Fakultas Pertanian
04-Fakultas Pertanian > 54201-Program Studi Agribisnis
Depositing User: Mrs Ester Jolanda
Date Deposited: 03 Dec 2024 15:14
Last Modified: 03 Dec 2024 15:14
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/43918

Actions (login required)

View Item View Item