Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD BERBANTU ALAT PERAGA MATEMATIKA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA SMP

MAELANI, MAELANI (2018) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD BERBANTU ALAT PERAGA MATEMATIKA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA SMP. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD BERBANTU ALAT PERAGA MATEMATIKA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA SMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (13MB)

Abstract

This research is motivated by the low mathematical creative thinking skills and mathematical learning motivation of junior high school students. One of the efforts to overcome this problem is by applying the assisted STAD type cooperative learning model of mathematics teaching aids. This study aims to determine the final achievement and increased ability to think creatively and learning motivation of students using cooperative learning model STAD assisted mathematics teaching aids with students who menggu n will STAD type cooperative learning model without assisted mathematics teaching aids. The method used in this study is the quasi-experimental method with the population of all class VII students of Ciruas 1 Middle School 2017/2018 school year. Sampling was done by purposive sampling technique. The results showed: (1) Achieving end mathematical creative thinking abilities of students who get a cooperative learning model STAD assisted mathematics teaching aids are no better than students who get a cooperative learning model STAD without assisted mathematics teaching aids; (2) Increasing the mathematical creative thinking abilities of students earn cooperative learning model STAD assisted mathematics teaching aids are no better than students who get a cooperative learning model STAD without assisted mathematics teaching aids; (3) Achieving end mathematical learning motivation of students get cooperative learning model STAD assisted mathematics teaching aids are no better than students who get a cooperative learning model STAD without assisted mathematics teaching aids; (4) Increased motivation to learn mathematical students who earn cooperative learning model STAD assisted mathematics teaching aids are no better than students who get a cooperative learning model STAD without assisted mathematics teaching aids.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorYuhana, YuyuUNSPECIFIED
Thesis advisorKhaerunnisa, EtikaUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya kemampuan berpikir kreatif matematis dan motivasi belajar matematis siswa SMP. Salah satu upaya untuk mengatasi masalah tersebut adalah dengan menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe STAD berbantu alat peraga matematika. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pencapaian akhir dan peningkatan kemampuan berpikir kreatif dan motivasi belajar siswa yang menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe STAD berbantu alat peraga matematika dengan siswa yang menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe STAD tanpa berbantu alat peraga matematika. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu metode kuasi eksperimen dengan populasi seluruh siswa kelas VII SMP Negeri 1 Ciruas tahun ajaran 2017/2018. Penarikan sampel dilakukan dengan teknik purposive sampling. Hasil penelitian menunjukkan: (1) Pencapaian akhir kemampuan berpikir kreatif matematis siswa yang mendapatkan model pembelajaran kooperatif tipe STAD berbantu alat peraga matematika tidak lebih baik daripada siswa yang mendapatkan model pembelajaran kooperatif tipe STAD tanpa berbantu alat peraga matematika; (2) Peningkatan kemampuan berpikir kreatif matematis siswa yang mendapatkan model pembelajaran kooperatif tipe STAD berbantu alat peraga matematika tidak lebih baik daripada siswa yang mendapatkan model pembelajaran kooperatif tipe STAD tanpa berbantu alat peraga matematika; (3) Pencapaian akhir motivasi belajar matematis siswa yang mendapatkan model pembelajaran kooperatif tipe STAD berbantu alat peraga matematika tidak lebih baik daripada siswa yang mendapatkan model pembelajaran kooperatif tipe STAD tanpa berbantu alat peraga matematika; (4) Peningkatan motivasi belajar matematis siswa yang mendapatkan model pembelajaran kooperatif tipe STAD berbantu alat peraga matematika tidak lebih baik daripada siswa yang mendapatkan model pembelajaran kooperatif tipe STAD tanpa berbantu alat peraga matematika.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LA History of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 04 Nov 2021 07:21
Last Modified: 04 Nov 2021 07:21
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4388

Actions (login required)

View Item View Item