Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE SNOWBALL DRILLING TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS KELAS IV SEKOLAH DASAR

FUJI AYU LESTARI, IRA (2018) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE SNOWBALL DRILLING TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS KELAS IV SEKOLAH DASAR. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE SNOWBALL DRILLING TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS KELAS IV SEKOLAH DASAR.PDF
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

This study aims to determine the results of student learning through the use of cooperative learning model type Snowball Drilling with conventional learning model (used by teachers) on IPS subjects of the subject about the development of communication and transportation technology. The research method used quasi experiment with Design Nonequivalent Control Group Design. The sample in this research by Purposive Sampling to choose 2 classes as research subject. In this study, class IV A consists of 35 students as experiment class using Snowball Drilling learning model and class IV B consists of 35 students as control class using conventional learning model (used by teacher). The results showed that there are differences in student learning outcomes using the Snowball Drilling learning model with students using conventional learning models (usually used by teachers). This is evidenced by the calculation result by using t-test of normal and homogeneous data for test of one side (right side), that is tcount> ttable or 2,76> 1,654, then H0 rejected and Ha accepted and student learning result between student using model cooperative learning type Snowball Drilling is higher than the students who use conventional learning model (usually used by teacher).

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorTaufik, TaufikUNSPECIFIED
Thesis advisorHendracipta, HendraciptaUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hasil belajar siswa melalui penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe Snowball Drilling dengan model pembelajaran konvensional (biasa digunakan guru) pada mata pelajaran IPS pokok bahasan tentang perkembangan teknologi komunikasi dan transportasi. Metode penelitian yang digunakan ialah kuasi eksperimen dengan design Nonequivalent Control Group Design. Sampel pada penelitian ini dengan cara Purposive Sampling untuk memilih 2 kelas sebagai subjek penelitian. Pada penelitian ini kelas IV A yang terdiri atas 35 siswa sebagai kelas eksperimen menggunakan model pembelajaran Snowball Drilling dan kelas IV B yang terdiri dari 35 siswa sebagai kelas kontrol menggunakan model pembelajaran konvensional (biasa digunakan guru). Hasil penelitian menunjukan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar siswa yang menggunakan model pembelajaran Snowball Drilling dengan siswa yang menggunakan model pembelajaran konvensional (biasa digunakan guru). Hal ini dibuktikan dengan hasil perhitungan dengan menggunakan uji-t data normal dan homogen untuk uji satu pihak (pihak kanan), yaitu thitung > ttabel atau 2,76 > 1,654, maka H0 ditolak dan Ha diterima dan hasil belajar siswa antara siswa yang menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Snowball Drilling lebih tinggi dari pada siswa yang menggunakan model pembelajaran konvensional (biasa digunakan guru).
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LA History of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 04 Nov 2021 04:39
Last Modified: 04 Nov 2021 04:39
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4375

Actions (login required)

View Item View Item